تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۷
کد خبر: ۷۵۳۸۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
در گفتگو با بنکداران هسته مرکزی شهر مطرح شد
بنکداران 8 سال تلاش کردند مسئولین همکاری نکردند
زبان تهديد راهكار مناسبي نيست، اگر با اكرام و احترام برخورد كردند ما در خدمتيم اما تا زماني كه بحث تهديد باشد هيچ مساعدتي نمي كنيم و زير بار زور نخواهيم رفت / چرا فقط به ما فشار مي آورند. اگر کمک هایی كه در احداث سايت شرق شد اعم از وام زودبازده و توصيه به بانكها با ما هم مي شد خيلي پيش تر از اينها رفته بوديم. چند سال پيش مي توانستيم با 200 ميليون تومان انبارهايمان را احداث كنيم
به دنبال نشست خبری فرماندار اهواز و نکات مطرح شده از سوی وی نظرات برخی از بنکداران هسته مرکزی شهر را جویا شدیم.

محمدعلي يزداني گفت: فرمانداردرمصاحبه باخبرنگاران به نکاتی اشاره داشتندکه قابل بحث است از جمله اينكه می گوید بنکداران نمي خواهند از شهر بیرون بروند،بایددرپاسخ بگویم که بنكداران خود در زحمت هستند و جايشان مناسب نيست و اياب و ذهابشان به دشواري صورت مي گيرد و مزاحمتهايي بر سر راهشان وجود دارد و تعدادی انبارشان خارج از شهر است و كسي که در مركز شهرانباردارند بايد آنرا منتقل كند و اينكه فرمانداراظهارمی دارد بنكداران نمي خواهند از شهر خارج شوند ادعای درستی نيست و از ابتدا هم تلاش زیادی برای احداث سایت جدید كرديم اما مسئولين با ما همكاري نكردند، بنده بيش از 8 سال است كه در اين مسئله درگير هستم. تا زمانی كه در منطقه چم السخيل با تاييد شهرداري وقت اقدام به خريداري زمين كرديم و در كارگروه مسكن و شهرسازي رفت و تصويب شد تا اینکه همزمان شد با مديريت آقاي شمسايي كه ايشان گفت بايد از شركت نفت استعلام بگيريد كه تا آن زمان اين كار سابقه نداشته است. به ما گفتند نقشه ها را بفرستيد تا ببينيم امكان ساخت وجود دارد يا خير كه مطلع شديم مسكن و شهرسازي نقشه را ارسال نكرده و روابط عمومي شركت نفت اعلام مي كند كه به دليل وجود نفت امكان احداث سايت در اين محل وجود ندارد به همين دليل كار ما را متوقف كردند. بارها نزد امام جمعه و مسئولين رفتيم تا پس از 4 سال با پيگيري هاي مستمر به ما نامه دادند كه ساخت و ساز در 10 هكتار بلامانع است، باز بهانه آوردند كه 20 هكتار ديگرش چاه نفت است و هنوز به همان حالت باقي است.


آخرین مهلت برای جابجایی 30 آبان ماه/ اول آذر با بنکداران مرکز شهر برخورد قانونی می شود

وي در ادامه گفت: مگر نه اينكه مسئولين خود مجوز احداث سايت در 4 نقطه شهر را صادر كرده اند؛ ما هم رفته ايم در نقطه شمال غرب زمين انتخاب كرده ايم. زمان استاندار سابق دو بار بازرس بردیم در محل و تاييد كرده كه براي بنكداري بهترين نقطه است. اما متاسفانه كار ما در جلسات به گونه اي بايكوت ميشود. قصد رفتن داريم اما زير ساخت فراهم نيست و در راستاي تهيه آن نيز با ما همكاري نمي شود.

يزداني گفت: فرماندار مي گويد سراغ من نيامده اند. ما 8سال سراغ هركس رفتيم پاسخ نگرفتيم. ايشان قول دادند كه خيابان دسترسي فراهم مي كنم و در نصب پايه برق و آب و... با شما همكاري مي شود ما آماده هستيم شهردار و فرماندار بيايند و از محل بازديد كنند؛ ما آنجا پل ساختيم و 8 پلاك زمين به شهرداري داديم. در هر قطعه 48 متر عقب نشيني صورت گرفته واقعا بيش از اين در توان ما نيست. بعضي از همكاران زندگي خود را پاي اين كار گذاشته اند و اين انصاف نيست كه به ما نسبت كارشكني و عدم همكاري بزند آنها هم بايد يك قدم در اين ميان بردارند.

وي تصريح كرد: چرا افرادي كه در سايت شرق پلاك خريده اند مركز شهر را ترك نمي كنند؟ اگر نمي خواهند به آنجا بروند پس آنجا را تعطيل كنند؛ چرا فقط به ما فشار مي آورند. اگر کمک هایی كه در احداث سايت شرق شد اعم از وام زودبازده و توصيه به بانكها با ما هم مي شد خيلي پيش تر از اينها رفته بوديم. چند سال پيش مي توانستيم با 200 ميليون تومان انبارهايمان را احداث كنيم در حالي كه امروز تنها 200 ميليون تومان براي تهيه پروانه و تغيير كاربري هزينه كرده ايم. اين مسائل را بايد درنظر گرفت كه از كجا بياورند. بايد رضاي خدا را درنظر گرفت همه اش كه اين دنيا نيست و روز حسابي هم براي مواخذه وجود دارد.

اعلايي یکی دیگر ازبنکداران درادامه اینگونه اظهار کرد: من به جرات ميگويم كه هيچ يك از آمارهاي مطرح شده از سوي فرماندار صحت ندارد و جوي درست كرده اند كه رسانه ها برعليه بنكداران علم مخالفت به دست بگیرند و بنكداران  عده اي قانون گريز و سودجو معرفي شوند درحالي كه تا آنجا که یاد داریم مي گفتند كاسب حبيب خداست ولي حالا كاسبان متدين شهر که پايه اي مطمئن براي نظام بوده اند به عنوان افراد منفعت طلب  مطرح می شوند و این حرکت ضربه بزرگي به بازار وارد كرده است.

وي افزود: از 10 سال پيش كه اين قضيه مطرح شد بنكداران به صورت خود جوش و بدون هيچ اجباري پيگير شدند و دنبال تهيه زمين رفتند؛ اما هر بار دست روي زميني گذاشتيم مشاهده كرديم كه آن زمين معارض و مشكلاتي دارد و خريد زمين با اين وسعت بسيار سخت بود. درنهايت دو سه زمين را مدنظر قرار داديم و تمامي استعلامات لازم را اخذ كرديم متاسفانه برای ساخت زمين ها- غیر از سايت شرق كه ساخته شد- دست اندر كاراني بودند كه سنگ اندازي كردند و كار ما را به تعويق انداختند. حساب كنيد برخي از همكاران زندگي خود را فروختند و زمين تهيه كردند كه اگر در این 8 سال پولشان را جاي ديگر هزينه مي كردند سود بيشتري نصيبشان مي شد.

اعلايي مي گويد: بنده 920 متر زمين در سايت شمال غرب  به مبلغ 45 ميليون تومان تهیه کردم حال که پس از 8سال مجوز پروانه ساختش را گرفته ام 110 ميليون تومان باید بپردازم علاوه برآن 25 ميليون تومان بابت خاكريزي و ساخت جاده هزينه كرده ام،جمعا" 200 ميليون تومان هزينه كرده ام در حالي كه تنها يك زمين خالي دارم. زمانی که ما می خواستیم بسازیم سیمان کیسه ای  900 تومان بود و دستمزد کارگر 8 هزارتومان اما الان سیمان کیسه ای 8 هزارتومان و دستمزد کارگر30 هزار تومان شده است. آيا من مي توانم سرمايه مردم را به آنجا ببرم؟ بنكدار حق العمل كار است يعني سرمايه اش يك ميليون تومان است ولي اعتبارش يك ميليارد تومان. مسئولين انتظار دارند ما سرمايه مان را ببريم در بيابان بدون آب و برق و فاضلاب و امنيت و ... و پس فردا باران ببارد و كل اجناس بنده زير آب برود و اعتبارم را در بين مردم از دست بدهم چه کسی پاسخگو است. هرگز اين كار را نميكنم و آبرويم را با پول عوض نميكنم و عرض می کنیم تا بستر سازي مناسب صورت نگيرد جابجا نمي شويم.

وي تصريح كرد: مسئولين قبلي تاكيد كرده بودند كه تا تكميل سايت شرق اجازه احداث هيچ سايت ديگري را نخواهيم داد و ما اين ها را مستند داريم. مسئولين سابق نيز تنها بر سر راه ما سنگ اندازي كرده اند فرماندار جديد هم قول همكاري داده اند و ما منتظريم ببينيم چه اقدام عملي انجام مي دهند.

اين بنكدار افزود: زبان تهديد راهكار مناسبي نيست، اگر با اكرام و احترام برخورد كردند ما در خدمتيم اما تا زماني كه بحث تهديد باشد هيچ مساعدتي نمي كنيم و زير بار زور نخواهيم رفت.

درخصوص اينكه فرمانداري مي گويد حدود 40 نفراز کسانی که دنبال احداث سایت شمال غرب هستند بنکدارند ومابقی بنکدار نیستند باید بگویم که اشتباه است تعداد پلاك با تعداد بنكداران متفاوت است براي مثال در سايت شرق 130 پلاك متعلق به 11 نفر است. قرار نيست يك شهر را بابت 11 نفر قرباني كنيم. بايد در مورد تعداد اعضا صحبت شود نه تعداد پلاك، ممكن است يك فرد كارش گسترده  و نياز به 10 پلاك داشته باشد ولي مثل بنده دو شريك هستيم که يك پلاك داريم پس اين نكته بايد مد نظر قرار گيرد.

يزداني درادامه گفت: مسئولين به جاي انگ زدن به بنكداران بیایند و بگویند چه کاری انجام داده اند. اطراف اهواز کلی زمین هست یکی از آنها را آماده کنند و تحویل ما بدهند پولش را هم از ما بگیرند .فرماندار حق دارد ما باید از شهر برویم ولی ما هم حق داریم کاری برای ما انجام نشده است.

اعلایی ادامه داد: آیا کار بنکداران احداث پل و شبکه آب و فضلاب و پایه برق است؟ اما ما این کارها را انجام دادیم. مگر دولت بنکداران را ملزم به خروج از شهر نمی کند بابت این تصمیم چه امکاناتی در اختیار ما قرار داده است.ما مجبور شدیم برای سایت خود پل بسازیم آن وقت شهرداری از آن برای تکمیل ورزشگاه استفاده کرد و روزانه 110 تا 120 کامیون از روی این پل عبور می کرد به گونه ای که زیر سازی پل دچار آسیب شده و شهرداری حتی حاضر نشد یک روکش آسفالت بر روی این پل انجام دهد.

بنده به عنوان عضو هیات امنای سایت 88 پلاكي هستم قول مي دهم امكانات باشه همه مي سازند و از شهر خارج مي شويم زيرا ما هم اذيت هستيم و تمام فكر و ذكر ما اين مسئله شده و انر‍ژي زيادي از ما گرفته است. هر روز تهديد شهرداري، راهنمايي و رانندگي ، بهداشت؛ اماكن و حالا هم تهديد فرماندار.

يزداني مي افزايد: پلمپ كردن راه حل نيست از تجربه شهر هاي ديگر استفاده بكنند و زمينه ها را فراهم بكنند ما يك شهر مرزي هستيم و خيلي از سختي ها را تحمل كرده ايم تا در رسانه ها منعكس نشود و تنش ايجاد نشود. همكاري دو طرفه نياز است هم همت بنكداران هم ياري و حمايت مسئولين را مي طلبد.

وي در خصوص دفاتر 8 تا 10 متري كه از سوي فرماندار مطرح شد نيز اظهار داشت: جمعا سه يا چهار نفر در پاساژ نظري داريم كه مغازه هايشان بين 12 تا 36 متر است و مغازه با ابعاد مذكور يكي دوتا كه به عنوان دفتر استفاده مي شود. و انبارهاي آنها خارج شهر است.

اعلايي نيز گفت: بنكداران در حال حاضر همچون انبار باروت هستند زيرا دارند گذشته آنها را از آنها مي گيرند بدون اينكه آينده اي براي آنها بسازند.

وي در خصوص ترافيك مركز شهر نيز اذعان داشت : شما مطمئن باشيد با خروج بنكداران از مركز شهر هيچ تغييري در وضعيت ترافيك مركز شهر ايجاد نخواهد شد و صنف هاي ديگر جاي ما را خواهند گرفت؛ مزاحمت مربوط به ورود كاميون ها بود كه ورودشان ممنوع شد. مشكل در ساختار شهرسازي و عدم برنامه ريزي آينده نگر است.

اعلايي در مورد ضرب الاجل تعيين شده نيز گفت: منطقي پشت اين ضرب الاجل نيست و به نوعي حرف زور است. آیا برای بنکدارانی که هنوز جایی ندارند و یا محلشان در دست ساخت است فکری شده که  باید به کجا منتقل شوند. بازار فردوسی که هم که مطرح است در شان بنکداران نیست و در حد خرده فروشی است.

مگر نمی گویند استقرار بنکداران در دفاتر 10-12 متری در مرکز شهر تخلف است پس چرا فرماندار قصد دارد این اشتباه را یک بار دیگر تکرار کند؟ در مدت یک ماه ما انبارهایمان را هم نمی توانیم خالی کنیم چه برسد به اینکه جابه جا شویم.

وی در پاسخ به این پرسش که فرماندار که می گوید 6 ماه پیش به اتحادیه اعلام کرده گفت: به ما اعلام نشده و اتحادیه به ما اطلاع رسانی نکرده است.

کسی که 10 سال یک محل تجاری را اجاره کرده در صورت جابجایی دادگاه برای او حق کسب و پیشه می زند آیا بنده که 21 سال است بنکدارم حق کسب و پیشه ندارم؟

سایت شمال غرب 88 پلاک 920 متری است که 8 پلاک را بابت عریض نمودن خیابان ها و احداث تاسیسات به شهردای واگذار کردیم. 40 نفر از بنکداران هسته مرکزی شهر در این سایت 65 پلاک دارند. همچنین کل پلاک ها 5 متر در عرض یعنی  هر پلاک در حدود 120 تا 140 متر عقب نشینی بدون دریافت معوض از شهرداری داشته است.

 وی در پاسخ به این پرسش که آیا افرادی هستند که در دو سایت شرق و غرب زمین نداشته گفت: بله تعدادی از همکاران توان مالی تهیه زمین را ندارند و باید این قشر نیز در نظر گرفته شوند تا در این میان آسیب نبینند.

اعلایی در جواب این سوال که شاید این قشر افرادی هستند که فرماندار می گوید قصد استقرار در بازار فردوس را دارند گفت: تا کنون هیچ کس برای رفتن به بازار فردوس اعلام آماگی نکرده است و آن طومار 130تایی هم جای حرف دارد که چگونه جمع آوری شده است.

یکی دیگر از بنکداران نیز اظهار کرد: هدف کلی یک جامعه رسالت آن جامعه است و هر فرد در این رسالت یک تکلیف بر دوش دارد و حل معضلات و بحران های شهری تکلیفی بردوش همه آحاد جامعه اعم از مسئولین و شهروندان می گذارد.

وی درادامه  پیشنهاد مناظره طرفین قضیه با حضور اصحاب رسانه را مطرح کرد و گفت: چرا صدا و سیمای خوزستان به جای پخش گزارش ها و اخبار یک جانبه اقدام به برگزاری یک مناظره نمی کند تا مردم خودشان این موضوع را به قضاوت بنشینند. بارها شاهد بوده ایم که برای تهیه گزارش به هسته مرکزی آمده اند اما تنها حرف طرف مقابل برای مخدوش کردن اذهان عمومی در مورد بنکداران پخش شده است.

یکی از اعضای اتحادیه صنف بنکداران در خصوص بنکداران فاقد پروانه کسب در مرکز شهرگفت: به فرمانداری اعلام شد 169 نفر در هسته مرکزی شهر پروانه کسب دارند و 48 نفر ندارند اما عضو اتحادیه هستند به این معنی که مراحل اخذ پروانه را گذرانده اند و مدارک مورد نیاز را تهیه کرده اند اما 4 سال است به دلیل همین موضوعات و کشمکش ها اماکن و بهداشت و مراجع دیگر برای بنکداران پروانه کسب صادر نمی کنند. حتی برای بنکدارانی که خارج از محدوده شهر هستند همین گونه است.

وی افزود: در حالی که اتحادیه می توانست در صورت عدم ارائه پاسخ مستدل از دستگاهای ذی ربط ظرف 15 روز پروانه کسبشان را صادر کند ولی صبر کردیم تا ببینیم نتیجه چه می شود. نکته دیگری که مطرح شده چرا اتحادیه محل های فاقد پروانه راپلمپ نمی کند باید بگویم اتحادیه راسا" نمی تواند اقدام به پلمپ کردن نماید و طبق ماده 30 باید با همکاری اتاق اصناف و نیروی انتظامی و اماکن صورت می گیرد.

گاهی یک قانون مصوب می شود ولی دراجرا مسئولین مربوطه می بینند که زیر ساخت ها و زمان اجرای این قانون فراهم نیست پس با مشورت مسئولین بالا دست تا حدودی آن را کم و زیاد می کنند. صنایع فولاد یک واحد آلاینده است و همه بر این امر واقفند اما وقتی تعطیلی آن مساوی است با از بین رفتن 12 هزار فرصت شغلی این کار عقلانی نیست. لذا اتحادیه در شرایط موجود جامعه پلمپ و بیکار کردن 48 نفر که موجب از بین رفتن 200تا 300 فرصت شغلی می شود را کار ثواب و به صلاحی  نمی داند.

وی افزود: فرماندار می گوید130نفر از همکاران اعلام کرده اند که می رویم اما الان می گویند به این شرط که بقیه بروند و دلیلشان هم این است که می گویند اگر ما برویم دیگران سهم ما را از بازار می گیرند و سهم فروش به آنها منتقل می شود. اگر فکر مردم هستیم 130نفری که امضا کرده اند طبق قانون بروند و دیگر شرط و شروط ندارد؛ 30-40 نفری که مجوز ندارند هم خارج شوند و تنها تعداد اندکی می ماند که با دادن یک فرصت قانونی و امکانات آنها هم منتقل می شوند. نیازی به توبیخ و ایجاد تنش و وارد کردن استرس به بازار نخواهد بود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
0
1
بیش از این مهلت دادن منطقی نیست بعضی ازاینها منفعت طلب هستند و مردم از فرماندار حمایت می کنند
ناشناس
|
SINGAPORE
|
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
0
0
من دانشجو بودم گفتن بنکدارها خواهند رفت واقعا مثل تمام امور خوزستانه این ا باید رفت تهران زندگی کرد اینجا نمونید فکر کنید
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
0
0
باسلام ؛ فرمانداروشهردارمحترم وسایردست اندرکاران عزیزبرای خروج بقیه اصناف هم اقدام کنندچون برابقیه هم مکرردستورصادرمیشودونادیده میگیرندچرا؟!
:
:
:
آخرین اخبار