تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۸
کد خبر: ۷۵۶۶۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
در میراث فرهنگی خوزستان چه خبر است؟/ بقعه امام‌زاده علمدار در آستانه تخریب کامل
با توجه به تخريب شدن دو حجره اين بقعه اگر ميراث فرهنگي سريعا اقدام نكند حتما گنبد پلكاني اين اثر به طور كامل تخريب خواهد شد/ وي همچنين با اشاره به شكسته شدن قفل در اين بقعه گفت‌: اين بنا نگهبان نيز دارد اما هنوز عاملان باز شدن درهاي اين بقعه مشخص نيستند. لذا شكايت صورت گرفته و مراحل قانوني آن در حال طي شدن است
مسؤول انجمن دوستداران ميراث فرهنگي رامهرمز از تخريب بخشي از بقعه امام‌زاده علمدار در اين شهرستان خبر داد و گفت: ‌اگر سريعا به اين بناي تاريخي رسيدگي نشود كل بنا تخريب مي‌شود.

منصور معتمدي اظهار كرد: وضعيت بقعه علمدار به خاطر تخريب ساختمان‌هاي جانبي آن اصلا خوب نيست.

وي ادامه داد: متاسفانه دو حجره اين بقعه كه بسيار زيبا بودند بر اثر بارندگي و عوامل محيطي ريزش كردند و همچنين آسيب‌هاي جدي به گنبد آن وارد شده است كه اگر به آن رسيدگي نشود و بارندگي باز صورت بگيرد حتما تخريب خواهد شد.

معتمدي خاطرنشان كرد: ‌اين اثر تاريخي در فهرست آثار ملي ثبت شده است اما تاكنون هيچ گونه كار مرمتي و بازسازي روي آن صورت نگرفته است.

او اضافه كرد: با توجه به تخريب شدن دو حجره اين بقعه اگر ميراث فرهنگي سريعا اقدام نكند حتما گنبد پلكاني اين اثر به طور كامل تخريب خواهد شد.

وي همچنين با اشاره به شكسته شدن قفل در اين بقعه گفت‌: اين بنا نگهبان نيز دارد اما هنوز عاملان باز شدن درهاي اين بقعه مشخص نيستند. لذا شكايت صورت گرفته و مراحل قانوني آن در حال طي شدن است.

معتمدی با يادآوری اين كه مخارج بقاع بر عهده اداره اوقاف است ادامه داد: مردم رامهرمز علاقه زيادي به اين بقعه دارد و خيلي روي آن حساس هستند و مرتبا با ما به منظور جويا شدن وضعيت آن در تماس هستند.

به گزارش ایسنا، گفتني است بقعه علمدار با قرارگیری در مرکز شهر رامهرمز یکی از مهمترین نماد‌هاي مذهبی این شهرستان به‌شمار می‌رود. این بقعه که متعلق به دوره سلجوقی است به ‌دلیل برخورداری ازتزیینات معماری و گنبد کاشی‌کاری یکی از بناهای ارزشمندی محسوب می‌شود که در فهرست آثار ملی کشور جای گرفته است.

لازم به ذكر است كه شش سال پيش نيز چند حجره از اين بقعه تخريب شد كه هيچ گاه مورد بازسازي قرار نگرفتند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱
lمحمد جواد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۷
0
0
باید بقیه علمدار تعمیر شود ما ها مردمی که در نزدیکی علمدار زندگی می کنیم برایمان سخت است که علمدار اینجوری باشد
:
:
:
آخرین اخبار