تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۵
کد خبر: ۷۶۸۴۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پیوند صورت امکان‌پذیر می‌شود
جراحان به تازگی توانسته‌اند با دقت بالایی از فناوری پرینت سه‌بعدی کمک گرفته و صورت سه‌بعدی بسازند که در عمل‌های پیوند صورت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حوادث آتش‌سوزی و تصادفات و برخی ناهنجاری‌های پزشکی ممکن است باعث نابودی بافت صورت و درهم شکستن استخوان‌های این ناحیه شود به‌طوری که گاه پزشکان و جراحان مجبور می‌شوند مصدومان را تحت عمل جراحی قرار دهند تا بتوانند از این طریق مشکل ایجاد شده را رفع کنند. ولی گاهی اوقات صدمات وارده به حدی است که جز با پیوند صورت و بافت‌ها و استخوان‌های مربوطه نمی‌توان بیمار را نجات داد.

به گزارش فرهیختگان، جراحان به تازگی توانسته‌اند با دقت بالایی از فناوری پرینت سه‌بعدی کمک گرفته و صورت سه‌بعدی بسازند که در عمل‌های پیوند صورت مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربرد این صورت‌های سه‌بعدی فرآیند عمل جراحی را سریع‌تر می‌کند و نتایج به دست آمده مطلوب‌تر خواهد شد.

این صورت ساخته شده، استخوان‌های صورت، صفحه‌ها و ساختارهای استخوانی جمجمه را نیز شامل می‌شود. برنامه‌ریزی در استفاده از صورت‌های سه‌بعدی زمان عمل را کوتاه‌تر می‌کند. تاکنون این صورت‌ها در دو بیمار مورد استفاده قرار گرفته و جان آنها با پیوند آن نجات یافت و کیفیت زندگی آنها به‌طور قابل ملاحظه‌ای بهبود یافت. محققان بیمارستان زنان بوستون و آزمایشگاه علوم تصویربرداری واقع در بیرمنگام گزارش‌های نهایی مطالعات و بررسی‌های خود را در انجمن رادیولوژی آمریکای شمالی ارائه کردند.

در این دو بیماری که مورد عمل پیوند صورت سه‌بعدی قرار گرفتند، صفحه‌های جمجمه، استخوان‌ها و برخی تغییرات اساسی در این ناحیه وجود داشت و صورت ساخته شده به روش سه‌بعدی اطراف آنها قرار گرفت. این صورت پرینت‌شده از بافت نرمی تشکیل یافته و فرآیند پیچیده‌ای را شامل می‌شود. در ساخت صورت سه‌بعدی پزشکان از استخوان درشت‌نی پا، قسمت‌های ظریفی را برمی‌دارند تا از این طریق بتوانند ماده اولیه تولید صورت سه‌بعدی را فراهم کنند. در این فرآیند، پزشکان با دقت بیشتری کار کرده و از نواحی خاصی از پا استخوان برمی‌دارند که عروق خونی مستقلی داشته و بافت با کمبود خون مواجه نمی‌شود.
:
:
:
آخرین اخبار