تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۰
کد خبر: ۷۹۹۴۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
گزارشی از مجسمه دعبل خزاعی در شوش
کم‌توجهی برخی مسئولان به مجسمه شاعر مشهور جهان اسلام
مجسمه دعبل خزاعی شاعر مشهور جهان اسلام به دلیل کم توجهی برخی مسئولان در شهر شوش، به طور نامشخصی آسیب دیده و تاکنون خبری از ترمیم و یا نصب مجددش نیست
سال‌ها پیش وقتی مجسمه دعبل حدود 20 سال گذشته برای نخستین بار از هزینه بیت‌المال ساخته شد، شهرداری شهر شوش مجسمه را در مرکز شهر نصب کرد.

پس از مدتی و بنا به دلایل نامشخص، مجسمه را به مرقد این شاعر بزرگ منتقل کردند و در گوشه‌ای نگه داشتند، اما طولی نکشید که مجسمه برای بار دوم به جای نامشخص منتقل شد و بعد از مدت‌ها، اخیراً تصاویر شکسته شده‌ای از این مجسمه منتشر شده است.

این تصاویر نشان از نگهداری غیراستاندارد این مجسمه توسط شهرداری داشت.

سال گذشته موضوع نصب مجدد مجسمه در گوشه‌ای از شهر مجددا مطرح شد و برخی مسئولان نیز از جمله آیت‌الله حیدری عضو خبرگان رهبری، نماینده مجلس شهرستان شوش و رئیس پیشین شورای اسلامی شهر نیز نسبت به نصب مجدد این مجسمه اعلام رضایت و خواستار جانمایی این مجسمه شدند، اما شهرداری شوش تاکنون رسما نسبت به این خواسته هیچگونه اظهار نظری نکرده است.

* وعده‌های بی‌عمل / چنین اقدامی در شان و منزلت این شاعر اهل بیت(ع) نیست

عبدالجلیل بیلاوی رئیس پیشین شورای اسلامی شهر شوش اظهار داشت: در هفته دولت این مجسمه جانمایی و نصب می‌شود، اما هفته دولت گذشت و خبری از نصب مجسمه نشد.

نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی نیز بارها در این خصوص به اعضای شورای شهر و شهردار شوش گفته بود دوستداران اهل بیت(ع) و ادبیات خواستار نصب مجدد مجسمه دعبل هستند، اما شهرداری شوش در این باره تنها وعده نصب آن را داده است.

سید راضی نوری با توضیحی بیشتر در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شوش عنوان کرد: اظهارنظرهایی که درباره شکل و شمایل مجسمه صورت گرفته به نظرم بی‌اساس است به این دلیل که نظرات کارشناسان و متخصصان در این زمینه تایید کننده شکل هنری مجسمه است.

وی یادآور شد: این خواسته تمام قشر اهل ادب و فرهنگ شهرستان و بسیاری از مردم خوزستان است که مجسمه شاعر بزرگ جهان اسلام و تشیع به بهترین شکل در شهر شوش نمایان باشد.

مشاور فرهنگی فرماندار شوش نیز خواستار جانمایی مجسمه دعبل خزایی که مدت 20 سال در انبار نگهداری می‌شود، در مکان مناسبی در این شهرستان شد.

مجید احمدی اضافه کرد: نزدیک به 20 سال است که این مجسمه در انبار شهرداری شوش نگه داشته شده که چنین اقدامی در شان و منزلت این شاعر اهل بیت(ع) نیست.

وی ادامه داد: لازم است از ذخایر فرهنگی خودمان در شناساندن شخصیت‌های برجسته و تاثیرگذار بهره ببریم.

* اختصاص 25 میلیون تومان به تعمیر مجسمه

شهردار شوش نیز اظهار داشت: جابه‌جایی مجسمه از میدان هفت تیر یا دعبل خزاعی قدیم به مرقد این شاعر و سپس منتقل کردن آن به انباری شهرداری در زمان شهرداری‌های سابق صورت گرفت.

یوسف زمانی توضیح داد: تا قبل از اینکه مجسمه را ببینیم قرار بود اخیراً آن را در گوشه‌ای از شهر نصب کنیم و جانمایی نیز صورت گرفته بود.

وی یادآور شد: اما بعد از بازدید از مجسمه متوجه شدیم که شکاف بزرگی بر سراسر مجسمه افتاده بود و قابلیت نصب مجدد وجود نداشت.

شهردار شهر شوش افزود: برای تعمیر این مجسمه حدود 25 میلیون تومان نیز در نظر گرفتیم، اما یکی از مجسمه سازان بعد از بازدید از مجسمه گفت که مجسمه قابل ترمیم نیست.

زمانی گفت: البته ما از مجسمه سازان اصفهانی نیز درخواست کردیم که برای تعمیر مجسمه دعبل خزاعی اقدام کرده و منتظر پاسخ آنها هستیم.

وی تاکید کرد: اگر توانستیم با اعتباری که برایش در نظر گرفتیم مجسمه را ترمیم کنیم که حتما این کار صورت می‌گیرد ولی اگر به اعتبار بیشتری نیاز داشت یا قابل ترمیم نبود حتما در تخصیص بودجه سال آینده برای ساخت یا ترمیمش بودجه‌ای را در نظر می‌گیریم.

* لزوم جانمایی مجسمه دعبل خزاعی در جای مناسبی از شهر

یکی از فعالان میراث فرهنگی خوزستان نیز اظهار داشت: مجسمه دعبل خزاعی در کنار دیگر آثار باستانی و فرهنگی، یکی از نمادهای مهم شهر شوش است که با استفاده از نظر کارشناسان می‌شود در جای مناسبی از شهر جانمایی شود.

قاسم منصور آل‌کثیر تصریح کرد: مدیریت میراث فرهنگی پیشین شوش نسبت به این موضوع هیچ واکنشی نشان نداد و انتظار می‌رود که اداره میراث فرهنگی شهرستان و به تبع آن مدیریت آن اداره لازم است در این حوزه ورود و تصمیمات کارسازی را اتخاذ کنند.

وی اضافه کرد: دعبل خزاعی در کنار دیگر آثار باستانی و فرهنگی، یکی از نمادهای مهم شهر شوش است که بهتر است در ورودی شهر یا جایی که مناسب شان و منزلت ایشان باشد نصب شود.

دعبل خزاعی بنا به روایات مختلف در شهر شوش دفن شده است. هم اکنون فعالان میراث فرهنگی شوش خواستار رسیدگی به چنین وضعیتی هستند؛ دعبل از میراث معنوی ادبی شهرستان شوش است.
مرجع / فـارس
برچسب ها: دعبل خزاعی ، شوش
:
:
:
آخرین اخبار