تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۶
کد خبر: ۸۰۷۳۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تولیدداخلی ۱۲ قلم داروی ضدسرطان تا پایان سال
در سال‌ جاری نسبت به زمان مشابه در سال گذشته با کاهش 25 درصدی واردات دارو مواجه هستیم

رییس سازمان غذا و دارو گفت: در سال‌ جاری نسبت به زمان مشابه در سال گذشته با کاهش 25 درصدی واردات دارو مواجه هستیم که این مهم باعث شده سهم تولیدات داخلی دارو در بازار طی سال آینده، باز هم ارتقا یابد.

دکتر رسول دیناروند اظهار کرد: تولید داروهای پیچیده و بیوتکنولوژی بیانگر توانمندی صنعت دارویی کشور است، چرا که این توانمندی ضمن کاهش قیمت، دسترسی بیمار را به دارو تسهیل می‌کند. در حقیقت هدف از تولید داروها در داخل کشور فقط صرفه‌جویی ارزی نیست، بلکه تولید دارو در داخل کشور تامین آن را برای بیمار آسان کرده و موانع را کاهش می‌دهد. همچنین تا پایان امسال 12 قلم داروی ضد سرطان تولید داخل به بازار عرضه می‌شود.

وی با تاکید بر حمایت از بیمارانی که درمان آن‌ها نیازمند واردات دارو است، افزود: تامین داروهای مورد نیاز بیماران در اولویت تخصیص اعتبار ارزی توسط دولت قرار دارد. در این میان هر چند میزان صادرات دارو در سال‌جاری نسبت به سال گذشته دو برابر شده است، ولی این میزان راضی‌کننده نیست. به همین جهت با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته میزان صادرات دارویی کشور تا پایان امسال به 160 میلیون دلار خواهد رسید، زیرا صادرات 500 میلیون دلاری دارو تا سه سال آینده از برنامه‌های دولت است که در این صورت رقم صادرات دارو به واردات آن نزدیک می‌شود.

دیناروند، فرانشیز بیماران صعب‌العلاج را در بخش‌های بستری و سرپایی 10 درصد عنوان کرد و یادآور شد: تنها تفاوت موجود بین این بیماران با دیگران در فرانشیز درمان‌های سرپایی است، چرا که این مبلغ بیماران سرپایی برای بیماران عادی 30 درصد است. ضمنا داروهای تولید داخل برای بیماران صعب‌العلاج رایگان بوده و میزان دریافتی برای داروهای خارجی در حد توان بیمار خواهد بود.

وی با نادرست توصیف کردن شایعه‌های موجود در فضای مجازی و شبکه اجتماعی در مورد آسیب‌زا بودن مواد غذایی تولیدی در کشور، عنوان کرد: در بسیاری از موارد مطالب عنوان شده صد درصد نادرست است و مردم باید به این مهم توجه کنند، چرا که مسوولان امر از تمامی جنبه‌ها این مواد غذایی را بررسی می‌کنند، زیرا سلامت مردم در اولویت همه برنامه‌ها قرار دارد.

رییس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت یادآور شد: انعکاس رسانه‌ای برخورد با تخلفات حوزه سلامت امری مناسب است، زیرا سازمان غذا و دارو متناسب با وظایف نظارتی خود در امور وارد شده و موارد را اطلاع‌رسانی می‌کند. همچنین کالاهای آسیب‌رسان به سلامت تعریف خود را دارد و آنچه در این راستا مورد توجه وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو است، تعریف غذایی این حوزه است.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: تولیدات و واردات دارو طبق روال عادی در حال انجام است و طی سال‌ جاری بحران دارویی قابل ذکری در کشور به وجود نیامده است. در ضمن تعداد داروهای دارای محدودیت در کشور زیر 30 قلم دارو است که بر اساس پیش‌بینی انجام شده میزان واردات دارویی کشور تا پایان سال‌جاری به 950 میلیون دلار خواهد رسید.

دیناروند به کاهش 10 درصدی اعتبارات مربوط به حمایت از بیماران اشاره کرد و متذکر شد: دلیل این کاهش، وضعیت بودجه‌ای کشور در بخش درآمدهای نفتی است. در خصوص روغن پالم نیز از 50 درصد واردات این روغن در سال گذشته به 30 درصد رسیده است، چرا که اعمال محدودیت در مصرف این روغن خوراکی به منزله حذف آن نیست، بلکه باید از افراط در مصرف آن پرهیز کرد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار