تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۳
کد خبر: ۸۱۶۷۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
چنگلوایی در نشست خبری عنوان‌کرد:
خسارت 40 درصدي به كشاورزي خوزستان درپی آبگيري سدها

رييس سازمان جهاد كشاورزي خوزستان گفت: به دليل آبگيري سدهاي سميره و كوثر در بالادست رودخانه‌هاي كرخه و زهره، مزارع اين دو حوضه دچار تنش شديد كم‌آبي شده‌اند.

كيخسرو چنگلوايي در نشست خبري كه امروز (12 بهمن‌ماه) در اهواز برگزار شد، عنوان‌كرد: ​در حال حاضر مزارع كشاورزي حوضه‌هاي كرخه و زهره 25 درصد خسارت ديده‌اند و اگر شرايط به اين منوال ادامه يابد خسارت 40 درصدي در راه كشاورزي خوزستان پيش‌بيني مي‌شود.

وي افزود: در اراضي پاياب سد كرخه 134 هزار هكتار انواع محصولات كشاورزي كشت شده است. همچنين اراضي حوضه رودخانه زهره 23 هزار هكتار مي‌باشند.

رييس سازمان جهاد كشاورزي خوزستان تصريح‌كرد: ​كشاورزي خوزستان سال‌هاست به واسطه سدسازي در بالادست فداي توليد برق براي استان‌هاي ديگر شده است. سد سميره يكي از سدهايي است كه در حال حاضر به صورت غيركارشناسي براي راه‌اندازي نيروگاه و توليد برق توسط وزارت نيرو آبگيري مي‌شود.

چنگلوايي اظهاركرد: ​امسال براي تامين آب اراضي كشاورزي خوزستان پي​گيري‌هاي زيادي شده و به همه جا متوسل شديم اما متاسفانه وزارت نيرو وظايف خود را در قبال بخش كشاورزي انجام نمي‌دهد.

وي با اشاره به بهره​برداري از پروژه​هاي بخش كشاورزي در دهه فجر اظهاركرد: ​امسال 122 پروژه با اعتبار 678 ميليارد ريال تسهيلات در استان به بهره​برداري مي‌رسد كه 698 نفر اشتغال​زايي مستقيم را به دنبال دارد.

رييس سازمان جهاد كشاورزي خوزستان خاطرنشان‌كرد: در راستاي توليد محصول سالم امسال در بيشتر از 70 هزار هكتار از اراضي كشاورزي استان از روش‌هاي طبيعي براي مقابله با آفات استفاده شده است. براي ادامه روند توليد محصولات سالم و بازاريابي اين محصولات لازم است فرهنگ‌سازي استفاده از اين محصول مورد توجه قرار گيرد.

چنگلوايي با اشاره به ساخت شهرك‌هاي كشاورزي در استان گفت:​ ساخت این شهرك‌ها در خوزستان نسبت به ساير استان‌هاي ديگر خيلي خوب فعال شده، به طوري كه هم‌اكنون شهرك‌هاي دامپروري و توسعه گاوشيري، گاوميش شير، صنايع لبني، شيلات و خرما در حال برنامه‌ريزي برای ساخت است.

وي افزود: قرار است 30 درصد از اعتبارات مورد نياز ساخت شهرك‌هاي كشاورزي از وزارت جهاد كشاورزي و مابقي از اعتبارات استان تامين شود. ساخت اين شهرك‌ها به منظور ساماندهي توليد، افزايش درآمدهاي زارعين و توليدكنندگان و با نگاه صادرات محوري انجام گرفته است.

رييس سازمان جهاد كشاورزي خوزستان بيان‌كرد: يكي از اهداف وزارت جهاد كشاورزي استفاده از روش‌های ​نوين آبياري قطره‌اي و باراني، سيستم‌هاي كم‌فشار و اصلاح روش‌هاي آبياري با هدف صرفه‌جويي در مصرف آب است. به متقاضياني كه تمايل به استفاده از روش‌هاي آبياري نوين در مزارع خود باشد 5 تا 6.5 ميليون تومان كمك بلاعوض پرداخت مي‌شود.

چنگلوايي با اشاره به اثرات منفي پديده ريزگردها بر مزارع خوزستان اظهاركرد: ​اين پديده بر كل محصولات كشاورزي اثرات مخربي مي‌گذارد. وقتي محصولات ما در مرحله گرده‌افشاني هستند وجود ريزگردها موجب نابودي آن‌ها خواهد شد.

وي تصريح‌كرد: روند توسعه در خوزستان 3 برابر مناطق ديگر است و براي توسعه توليد و استفاده از ظرفيت‌هاي راكد كنوني، لازم است بخش‌خصوصي بيشتر فعال شود.

رييس سازمان جهاد كشاورزي خوزستان بيان‌كرد: تامين ميوه شب عيد در سال‌هاي گذشته توسط سازمان صنعت و معدن انجام مي‌شد اما امسال اين كار به جهاد كشاورزي واگذار شده است. بيش از 2500 تن پرتقال و 1200 تن سيب در ايام عيد توسط غرفه‌هاي سازمان تعاوني و روستايي در سطح شهرستان‌ها توزيع مي‌شود.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار