تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۲
کد خبر: ۸۲۷۵۳
تعداد نظرات: ۷ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ابتکار به خوزستان می آید / راه حل در واگرایی، فرافکنی و ایراد اتهام به یکدیگر نیست
خوزنیوز: معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور برای بررسی وضعیت آلودگی هوای استان به ویژه هجوم مداوم ریزگردها به اهواز می آید.

ابتکار به خوزستان می آید /  راه حل در واگرایی، فرافکنی و ایراد اتهام به یکدیگر نیست

این سفر در حالی است که طی روزهای گذشته شهرهای خوزستان، تجربه سخت و غیر منتظره ای را در استنشاق هوای به شدت آلوده داشتند و بارها از خود، مسئولین و نمایندگان شان پرسیده اند که مسبب وضعیت کنونی چیست و چه باید کرد؟ در این حال، درگیری های لفظی و سخنان برخی از چهره های استانی و کشوری، نه تنها راه رسیدن به پاسخ های منطقی برای پرسش های بالا را هموار نکرده، بلکه با ایجاد فضایی ملتهب و آشکار ساختن هیجانات عمومی، به واگرایی هر چه بیشتر در این مسیر انجامیده است.

تجربیات پیشین در این استان نشان می دهد که راه حل مسائل هرچه باشد، در واگرایی، فرافکنی و ایراد اتهام به یکدیگر نیست. این رفتار ممکن است عصبانیت و خشم ما را نسبت به کوتاهی های صورت گرفته در سال های گذشته فرونشاند و سوپاپی برای فشارهای روانی در سطح جامعه باشد، اما به هیچ وجه نمی تواند راه برون رفت ما از وضعیت پیش آمده باشد. اگر چنین شیوه ای می توانست پاسخگوی ما باشد، امروز ما در بسیاری از زمینه ها در شمار استان های محروم کشور نبودیم. 

انتظاری که از مدیر یا یک نماینده می رود این نیست که همسنگ عموم مردم، به بروز احساسات و عواطف خود دست زند. چنین عملی بزودی باعث عوامزدگی آنها و گزینش روش های عوامانه پسند در ساختار حکومتی می شود. بطور مثال آیا آمدن یا نیامدن معاون رییس جمهور در هفته گذشته و در آن روزهای غبارآلود، آنقدر اهمیت داشت که فصلی از مجادلات در رسانه های داخل و خارج برای این موضوع باز شود؟ استان خوزستان به طرح، برنامه و همت سازمان محیط زیست نیاز دارد حالا اگر خانم ابتکار در تهران باشد یا در استان، مهم اجرای این برنامه ها است. ما باید به برنامه ها و طرح ها حساس باشیم و نه به افراد. 

بنظر می رسد که اگر مجادلات انجام شده در هفته گذشته همچنان در سفر خانم ابتکار به استان اثر گذاشته و نوع گفتگوی مذکور، باز هم در جلسات و نشست ها سایه گستر باشد، ما پیش از آنکه به یک همدلی و وحدت نظر در یافتن راه حل ها برسیم، در چنبره زخم زبان ها و رفتارهای واگرایانه، اسیر خواهیم شد.

بنابراین لازم است که در ابتدای ورود خانم ابتکار به استان خوزستان از پیشروی یک سوءتفاهم ایجاد شده در محاورات روزهای گذشته جلوگیری کنیم و از اینکه زن بودن ایشان، مایه ای برای ضعیف نشان دادن او و مدیریتش در این سازمان، مستمسک قرار داده شده است، از او عذر خواهی کنیم. بنظر نمی رسد که کسی در این استان باشد که مشکل ریزگردها را در این بداند که رئیس سازمان محیط زیست، زن یا مرد است.

امیدواریم تا سفر ایشان با همدلی مدیران و نمایندگان استان، تبدیل به نقطه عطفی برای رفع این بحران فزاینده برای هم استانی های عزیز باشد و از این نکته بیاموزیم که اگر ریزگردها که چنین کوچک، ریز و خُردند که گاه حتی دیده هم نمی شوند، می توانند در کنار یکدیگر و همبسته با هم، استان و کشوری را در معرض تهدید قرار دهند، چرا ما نتوانیم با هم و همبسته یکدیگر، به رویارویی آنها برویم؟ آخر ما آدمیم ...

غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۸
2
10
خوزنیوز خودشما اگه به تیتر خبرهاتون نگاه کنید میبینید که خودتون ازجمله کسانی بودید که به این حرف ها دامن زدید. اقایون نماینده تا حالا کجا بودن که الان با مردم شدن فقط عوام فریبی میکنن.به عنوان خوزستانی شرم کردم وقتی حرف های یکی از نماینده هامون رو درباره غذا پختن خانم ابتکار شنیدم
پاسخ ها
گردوخاک
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۸
من راه حلی فوری (ظرف 2 هفته) وبسیار کم هزینه برای قطع گردوخاک با منشا داخلی وحتی گردوخاک با منشا عراق دارم.به کی بگم؟ برای 3 ماه گردوخاک را قطع میکنم.
بی نام
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۸
2
4
اگر ما گفتیم ابتکار به خوزستان بیاید برای این بود که از نزدیک اوضاع برایش قابل لمس باشد .مگر این خانم چه کم از وزیر بهداشت دارد که امد و از نزدیک دید.متاسفانه یک عده هستن که میخواهند اوضاع خوزستان را عادی جلوه دهند پس عذر خواستن از این خانم برای چه ؟
اینجا خوزستان است و ما همه باید همدل و یکصدا باشیم و مشکل ما مشکل تمام کشور باشد
یک تهرانی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۸
2
6
خسته نشید خانوم ابتکار! بذارید وقتی خوزستان خوب تلفات به بار داد قدم رنجه کنید خوزستان!!! نه هنوز وقت هست یه کمه دیگه صبرکن بعد برو!!!
نازنین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۸
1
6
خانوم ابتکار است که باید عذر خواهی کند، ایشان مسئول رسیدگی هستن، رئیس شدن، که به مشکلات مردم رسیدگی کنند نه پشت میز بشینند، ایشان باید در گردوخاک به خوزستان می آمد و از نزدیک مشکلات مردم را لمس میکرد
وقتی مردم خوزستان زنجیره ی انسانی برای کارون تشکیل دادن و با انتقال آب از سرشاخه های کارون مخالفت کردند ایشان اینجا با ما همدل بود، اما در مرکز برای زاینده رود چاره ایی می اندیشیدند، ایشان رفتاری دو گانه دارد
هنوز یادمان نرفته که خانوم ابتکار بعد از سفر به خوزستان استانداران، استان های خوزستان و اصفهان و چهارمحال بخیاری را در مرکز جمع کردن و برای احیای زاینده رود جلسه تشکیل دادن،ما دیگر برای بهبود وضعیت خوزستان اطمینانی به مسئولان نداریم ،ونخواهیم داشت، خوزستان فقط آشپزخانه ی ایران است
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۸
نازنین من، عزیزم، شما به گونه سخن می گوید که انگار خوزستان همه ایران است ، نه عزیزم، اینطور نگاه کردن به مسائل کشور، درست نیست. خوزستان بخشی از ایران است. دولت هم دولت همه ایرانیان است. هم استانی عزیزم، اجاز ندهیم که ناراحتی های امروزمان بر فردای کشورمان اثرات بد بگذارد. زاینده رود هم بخشی از سرزمین ماست و باید برای نجات آن کوشید. این نگاهی که برخی از ما خوزستانی ها داریم اگر چه حاصل فشارهای مضاعف بودن در این استان است، اما فراموش نکنیم که اگر بخواهیم به اینگونه تعصبات دامن بزنیم، نتیجه اش هر چه باشد، وضع ما را بهتر نمی کند. امیدوارم از این گفته ها رنجیده خاطر نشوی.
نازنین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
1
1
ناشناس عزیز شما متوجه نشدی، حرف من این است که به خوزستان نگاهی نمیشود چه برسد که خوزستان همه ی ایران شود
حرف من این است که خوزستان فقط برای بهره برداری از منابعش مورد استفاده ی همه ، برای پیشرفت و رشد استانهای دیگر است، اما این منابع عظیم و ثروت مقداری از آن، توجه میکنید مقداری از آن، هر چند کم باشد در جهت رشد استان خوزستان به کار نمیرود مگر نه اینکه این منابع ملی است ؟
کمی از این ملی بودنه منابع، نصیب این استان شود که از دل این استان بیرون می آید حرف گزافی گفتم؟
به طبیعت این استان هم جفا میشود حتی حق آبه طبیعی رود کارون هم گرفتن ،آیا این رفتار شایسته است؟
استانی که رودش خشک شده، کارون باید تاوان بدهد ؟ چرا باید کارون نابود شود رودی دیگری در کویر احیائ شود؟ اگر مردم آن استان خیلی دلشان میخواهد رودشان جاری باشد بروند تحصن کنند که کارخانه فولاد نمیخواهیم ، کشاورزان برنج در کویر زرع نکنند، اینگونه انتقاد کنند ،نه اینکه خود ،رودخانه ی شهر خود را خشک میکنند و انتظار دارند مردم استانهای دیگر تاوان ندانم کاری و زیاده خواهی آنها را بدهند حرف گزافی گفتم؟
این زیاده خواهی ها چه در زمینه ی برداشت بی رویه ی آب از سرشاخه ها ی کارون چه خشک شدنه عمدی تالاب ها به خاطره برداشت نفت و نادیده گرفتن مسائل زیست محیطی همه و همه باعث شده ما خوزستانیها لطمه بخوریم حرف گزافی گفتم؟
حداقل کاش با این ذخایر عظیم و ثروت ،شهری با امکانات فراوان داشتیم ،اینقدر ناراحت نبودیم حداقل کمی روحیه داشتیم و این حق ماست که زندگی بهتری داشته باشیم
ما گز صادر نمیکنیم طلای سیاه صادر میکنیم باید وضعیت زندگیمون بهتر از دیگران باشه نه بدتر یا حداقل امکانات .
:
:
:
آخرین اخبار