تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۲
کد خبر: ۸۳۱۳۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مصرف این‌دو ماده موجب سکته‌‌مغزی می‌شود
سابقه خانوادگی، فشار، قند و چربی خون بالا، کم‌تحرکی، مصرف شیشه و حشیش موجب سکته‌های مغزی می‌شود.

سکته‌های ایسکمیک بر اثر گرفتگی رگی از مغز ایجاد می‌شوند و در واقع در این سکته‌ها لخته‌ها نقش اساسی ایفا می‌کنند، بنابراین یک لخته موجب انسداد یکی از عروق مغز می‌شود و متعاقب آن خونرسانی به ناحیه‌ای از مغز مختل و به دنبال آن، سلول‌های مغزی ناحیه مورد نظر می‌میرند و در نهایت نقایص عصبی در ناحیه‌ای بدن به وجود می‌آید.علت سکته‌های هموراژیک نیز پاره شدن رگ‌ها است، در واقع دیواره رگ‌ها دچار پارگی و منجر به خونریزی داخل بافت مغزی می‌شود.

علل سکته‌های ایسکمیک
در سکته‌های ایسکمیک لخته‌ای دیواره رگ را می‌بندد، این مانند لوله‌های آب می‌ ماند که با گذشت زمان ممکن است داخل آنها رسوباتی ایجاد و به مرور زمان قطر داخل لوله‌ها کم و در نهایت بسته شود. وی افزود: در سکته‌های ایسکمیک ممکن است این اتفاق بیفتد. علت تنگی دیواره رگ‌ها در درجه اول، افزایش سن است، چرا که با گذشت سن، دیواره عروق تنگ می‌شود.

مردان بیشتر از زنان در معرض خطر هستند
عامل خطر بعدی، جنس است، تحقیقات نشان می‌دهد بسته شدن رگ‌ها در مردها بیش از زنان است، همچنین افزایش چربی خون به ویژه کلسترول که در دیواره عروق رسوب می‌کند و منجر به تنگ شدن و درنهایت بسته شدن رگ‌ها می‌شود عامل خطر برای ابتلا به سکته‌های ایسکمیک است. فشار خون نیز عامل خطر بعدی است، همچنین قند خون بالا، مصرف سیگار و برخی فاکتورهای اختصاصی مانند بیماری واسکولیت که دیواره رگ‌ها را ملتهب کرده و موجب تشکیل لخته در دیواره می‌شود، جزو عوامل خطرساز برای ابتلا به سکته‌های ایسکمیک محسوب می‌شود.

سابقه خانوادگی عامل بروز سکته‌های ایسکمیک
ارث عامل مهمی برای ابتلا به سکته‌های مغزی است که ممکن است در سنین پایین رخ دهد، بنابراین نقش ژنتیک در ابتلا به سکته‌های مغزی مؤثر است.

علل سکته‌های هموراژیک
مهمترین علت ابتلا به سکته‌های هموراژیک، فشار خون است، زیرا در این نوع سکته، دیواره رگ‌ها پاره می‌شود در نتیجه با افزایش فشار خون، رگ‌ها پاره شده و فرد مستعد ابتلا به سکته مغزی می‌شود. همچنین گاهی بدون ابتلا به فشار خون بالا نیز سکته هموراژیک رخ می‌دهد، از جمله این عوامل می‌توان به ناهنجاری‌های عروقی (کلافه‌های عروقی) داخل مغز شامل AVM و آنوریسم اشاره کرد. از طرفی مصرف داروهای آنتی‌کوآگولانت مانند وارفارین که جهت رقیق خون استفاده می‌شود بر اثر رقیق کردن بیش از اندازه خون، موجب خونریزی آن می‌شود.
مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار