تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۹
کد خبر: ۸۴۶۸۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
با حضور جمعی از مسئولان
افتتاح«نخستین پایگاه سلامت» در حاشیه اهواز

«نخستین پایگاه سلامت حاشیه کلانشهر اهواز» با حضور جمعی از مسئولان افتتاح شد.

 نخستین پایگاه سلامت حاشیه کلانشهر اهواز در منطقه علی آباد،  شهر اهواز با حضور اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افتتاح شد.

اسماعیل ایدنی در این مراسم اظهار داشت: طرح تحول نظام سلامت با نگاه خاصی که دولت تدبیر و امید به مسئله سلامت داشت از 15 اردیبهشت ماه 93 در حوزه درمان آغاز شد که تحولات چشمگیری در کاهش هزینه‌های درمانی و افزایش دسترسی مردم به خدمات درمانی فراهم کرد.

وی افزود: در کنار تحول در حوزه درمان، انجام اقداماتی برای پیشگیری از بیماری‌های واگیردار و غیر واگیر که علل مهم ناتوانی و مرگ و میر در جامعه بوده و هزینه‌های زیادی را به خانوده‌ها و جامعه تحمیل می‌کرد، ضروری بود که بر این اساس طرح تحول در حوزه بهداشت با هدف شناسایی افرادی که بیشتر در معرض آسیب بودند یعنی در روستاها و حاشیه کلانشهرها نیز اجرایی شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: خوشبختانه مرکز بهداشت استان در حوزه بهداشت فعالیت بسیار خوبی داشته و سطح دسترسی در حوزه خدمات بهداشتی به خصوص در زمینه پزشک خانواده روستایی از پوشش 50 درصدی در سال گذشته به بالای 90 درصد در استان رسیده است.

وی اضافه کرد: همچنین در بحث تجهیز خانه‌های بهداشت و مراکز بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز جزو استان‌های نمونه کشور بوده که این امر، نشان می‌دهد ما توانسته‌ایم مجریان خوبی برای اجرای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت به‌ خصوص در حوزه بهداشت باشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه یکی از برنامه‌های دولت، توسعه خدمات سلامت در مناطقی است که مردم آسیب پذیری بیشتری دارند، گفت: امروزه در حاشیه کلانشهرها جمعیت زیادی ساکن هستند و متاسفانه نه از خدمات بهداشتی رایج در روستا به خوبی برخوردار هستند و نه خدمات شهری را به درستی دریافت می‌کنند.

ایدنی افزود: همچنین بار بسیاری از بیماری‌ها در این مناطق بیشتر است و بعضا هم افرادی هستند که توان مالی بالایی ندارند، بنابراین وقوع بیماری در این خانواده‌ها باعث می‌شود که هزینه‌های سرسام آوری به خانواده و به جامعه تحمیل شود.

وی در ادامه گفت: یکی از شاخص‌های عدالت در سلامت این است که مردم چه مقدار از هزینه‌های بیماری‌های خانمان سوز را پرداخت می‌کنند.

ایدنی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم هزینه‌های بیماری‌های خانمانسوز کم شود، باید کاری کنیم مردم، بیماری را در مراحل اولیه کشف کنند و لازمه این کار، انجام غربالگری‌های دوره‌ای در روستاها و مناطق حاشیه کلانشهرها است که نظام سلامت ما نیز به همین سمت در حال حرکت است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز خاطرنشان کرد: همچنین یکی دیگر از برنامه‌های نظام سلامت این است که برای هر ایرانی یک شناسنامه سلامت ایجاد شود.

وی تصریح کرد: در این شناسنامه تمام اطلاعات مربوط به سلامت افراد از واکسیناسیون اولیه نوزاد تا داروهای مصرفی و بیماری‌های مختلف مبتلا شده در طی زندگی ثبت می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اضافه کرد: باید این شناسنامه به سرعت به سمت الکترونیکی شدن پیش رود تا هر فردی در هر جای کشور به مراکز درمانی مراجعه کند، این اطلاعات به سهولت قابل دسترسی باشند تا بتوان سوابق وی را بررسی و مداخله لازم و منطقی را برای وی اعمال کرد.

ایدنی ادامه داد: بسیار خرسندیم که خوزستان باز هم جزو استان‌های پیشرو در حوزه سلامت بوده و این پایگاه به عنوان نخستین پایگاه سلامت در حاشیه کلانشهر اهواز در استان به بهره برداری رسید.

وی افزود: همچنین در بحث آمادگی نیروهای انسانی هم فعالیت‌های خوبی در حوزه بهداشت شده و امید می‌رود در اردیبهشت ماه سال 94 تمام پایگاه‌های سلامت که باید در این زمینه داشته باشیم در استان فعال و به امر خدمت رسانی بهداشتی، واکسیناسیون، غربالگری و پیشگیری از بیماری‌های مزمن برای مردم مشغول خواهند شد.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار