تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۷
کد خبر: ۸۴۹۹۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
عضو هیئت علمی دانشگاه خرمشهر :
ارزش اقتصادی تالاب‌ها از نفت بیشتر است
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر با بیان اینکه می‌توان از ظرفیت تالاب‌ها برای پرورش آبزیان، علوفه و دام استفاده کرد، گفت: ارزش اقتصادی تالاب‌ها از نفت بیشتر است.

احمد سواری اظهار داشت: از نظر اقتصادی ارزش تالاب‌ها بیش از نفت است اما با این وجود استخراج نفت با حفظ تالاب‌ها هیچ منافاتی ندارد.

وی افزود: با وجود اینکه می‌توان از ظرفیت تالاب‌ها برای پرورش آبزیان، علوفه دام و دامپروری استفاده کرد باز هم احیای تالاب‌ها از نظر اقتصادی به دلیل کم کردن خسارت به بخش‌های کشاورزی و سلامت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر بیان کرد: احیای تالاب‌ها به دلیل افزایش تولید محصولات استراتژیک سبب تحقق اقتصاد مقاومتی مورد نظر مقام معظم رهبری می‌شود.

وی عنوان کرد: در صورت احیای تالاب‌ها می‌توان خیلی از کسانی که از مناطق تالابی به دلیل بیکاری کوچ کرده‌اند را دوباره به آنجا بازگردانیم و از نظر اقتصادی و تولیدات کشاورزی و آبزی می‌توانیم سود بیشتری کسب کنیم.

سواری با بیان اینکه گرد وخاک در استان‌های جنوبی و غربی کشور به دلیل خشک شدن تالاب‌ها است، گفت: برخی فقط آلودگی ظاهری گرد و خاک‌ها را می‌بینند. کار‌شناسان باید به صورت دقیق آسیب‌های وارد آمده از گرد و خاک به کشاورزی، سلامت و اقتصاد را بررسی کنند.

وی افزود: این گرد و خاک وارد منابع آبی ما در «کارون»، «کرخه» و «جراحی» شده است که با مصرف آب آلوده بیماری‌های جدیدی منتقل می‌شود و از نظر سلامت هم آسیب‌هایی می‌بینیم.
مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار