تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۵
کد خبر: ۸۵۲۴۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پیام تبریک اوباما به اسلام کریم‌اف
رئیس جمهور آمریکا انتخاب مجدد «اسلام کریم‌اف» را به عنوان رئیس جمهور منتخب ازبکستان به وی تبریک گفت.

به گزارش فارس از تاشکند به نقل از پایگاه اینترنتی «اوزدیلی.اوز»، امروز «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا با ارسال پیامی پیروزی «اسلام کریم‌اف» در انتخابات ریاست جمهوری ازبکستان را به وی تبریک گفت.

رئیس جمهور آمریکا در این پیام عنوان کرد: نتایج انتخابات این موضوع را به صورت آشکار مشخص می‌کند که کریم‌اف در میان مردم ازبکستان از جایگاه بالایی قرار دارد و انتخاب مجدد وی به سمت ریاست جمهوری باعث توسعه اجتماعی و اقتصادی و تقویت موقعیت ازبکستان در عرصه بین‌المللی خواهد شد.
گفتنی است، «اسلام کریم‌اف» در انتخابات 29 مارس سال 2015 میلادی (9 فروردین ماه سال 1394) با بدست آوردن بیش از 90 درصد رای مردم ازبکستان به عنوان رئیس جمهوری این کشور انتخاب شد.

در این انتخابات 20 میلیون و 798 هزار و 52 نفر از اتباع واجد شرایط این کشور حضور داشته‌اند و 17 میلیون و 122 هزار و 159 نفر آنها به «اسلام کریم اف» رای داده‌اند.

شیب و فراز روابط ازبکستان و آمریکا

آمریکا استقلال ازبکستان را در تاریخ 27 دسامبر سال 1991 میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ 19 فوریه سال 1992 میلادی بین این 2کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

میان آمریکا و ازبکستان تا وقوع حادثه ماه می سال 2005 منطقه «اندیجان» (سرکوب تظاهرات مسلحانه) روابط نزدیکی وجود داشت. در زمان این حادثه آمریکا و غرب نسبت به شیوه عملکرد«تاشکند» در برابر تظاهرات‌کنندگان انتقاد شدید به عمل آورده و تهدید به اعمال تحریم‌ها کردند، رهبری ازبکستان نیز کوتاه نیامد و تصمیم خود برای اخراج پایگاه نظامی واشنگتن در منطقه «خان‌آباد» را اعلام کرد.

بعدها برخی از کارشناسان سیاسی و امنیتی آمریکا اقدام اعمال تحریم‌ها علیه ازبکستان را عجولانه و تا حدودی مغایر با منافع ژئوپلتیکی «کاخ سفید» در منطقه دانستند. در هر صورت با وجود آغاز تلاش‌ها در سال 2008 برای از سر گرفتن تماس‌ها جهت برقراری روابط قبلی و حتی مجوز کنگره آمریکا در 2 سال پیش برای صدور اسلحه به ازبکستان، تاکنون تا دست‌یابی به سطح همکاری‌های گذشته 2 کشور فاصله زیادی به نظر می‌رسد.

نکته‌ای که تا حدودی مناسبات سیاسی، نظامی و امنیتی میان ازبکستان، آمریکا و ناتو را به هم نزدیک می‌کند، بحث امکان اعطای بخشی از تجهیزات نظامی موجود در افغانستان به این کشور بود. حتی به باور کارشناسان امنیتی منطقه و بخصوص روسیه، طی سال‌های گذشته «واشنگتن» با تاشکند بر سر نحوه واگذاری این تجهیزات و دریافت سهم خود در ازای آن چند مرحله مذاکرات سری را دنبال کرده است.

ازبکستان تنها نامزد بالقوه محکم کردن جای پای آمریکا در منطقه آسیای مرکزی است. در حال حاضر قزاقستان اتحادیه اوراسیا را پذیرفته و قرقیزستان در حال پیوستن به این اتحادیه است. ترکمنستان هرگز به این گونه توافقات وارد نمی‌شود و «قربانقلی بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان مایل است براساس خط مشی سیاسی خود براحتی و آرامش گاز خود را به چین منتقل کند و اصولا دوست ندارد وارد بازی‌های سیاسی شود.

تاجیکستان هم علیرغم همه اقدامات «امامعلی رحمان» بیش از حد از نقطه نظر امنیتی به «مسکو» وابسته است ضمن اینکه تلاش می‌کند یک رابطه استراتژیک با ایران برقرار کند. در نتیجه اتحاد با آمریکا روابط این کشور را با روسیه و ایران به مخاطره خواهد افکند.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار