تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲
کد خبر: ۸۵۹۸۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اختتامیه هفته هنر انقلاب اسلامی خوزستان برگزار شد
آئین اختتامیه هفته هنر انقلاب اسلامی كه به همت حوزه هنری خوزستان انجام شده بود، برگزار شد.

عليرضا چرخابی سرپرست حوره هنري استان خوزستان در مراسم اختتامیه هفته هنر انقلاب اسلامی اظهار كرد: بنا داشتیم در این برنامه از حداکثر ظرفیت مسئولان استفاده کنیم و خلا چند ساله را پر کنیم که به علت کثرت مشغله های نماینده ولی فقیه تفویض اختیار به امام جمعه موقت اهواز کردند. ‌هفته هنر انقلاب اسلامی از ۲۰ فروردین همزمان با کل کشور در خوزستان با تشکیل ستاد بزرگداشت برای اولین بار در استان، آغاز  شد و برنامه هایی را با توجه به فشردگی وقت و بضاعت پیش بینی کردیم.

وی افزود: دبیر ستاد برگزاری برنامه های هفته هنر در استان، حوزه هنری خوزستان است که با نظرخواهی و مشورت با متولیان امر تصمیم بر آن شد تا این ستاد را با دبیرخانه دائمی هفته هنر در حوزه هنری خوزستان راه اندازی کردیم. امیدواریم که برنامه ها موردی اجرا نشوند و از تجربیات همه برای برگزاری برنامه های مدون و مستمر در طول سال استفاده شود.  

چرخابی تصریح كرد: تلاش کردیم با تمرکز زدایی را در استان داشتیم تا همه برنامه ها را در همه شهرستانها اجرا کنیم که به عنوان نمونه می توان به اجرای نمایش خیابانی در شش شهرستان استان اشاره کرد.

طرح جامع مستندنگاری تاریخ شفاهی

سرپرست حوزه هنری خوزستان تصریح كرد: برنامه آئین رونمایی از آغاز طرح جامع مستندنگاری تاریخ شفاهی را داریم که باید مبتنی بر یک چهارچوب باشد. فاز مطالعاتی طرح تا پایان سال است که منتهی به نقشه راه می شود. به تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی که کم به آن پرداخته شده و با توجه به ظرفیت استان ادا کند میخواهیم از همه ظرفیت ها استان با همکاری تمامی دستگاه های فرهنگی - هنری همسو با حوزه هنری و همچنین حوزه های علمیه، اصناف، بازار، دانشجویان و غیره این طرح را اجرا می کنیم.

چرخابی عنوان كرد: هدف نهایی ما در اجرای این طرح این است که در نهایت به چشم اندازی برسیم تا به دایرت المعارفی از این تاریخ شفاهی برسیم که کمترین خطاها را داشته باشد. خوزستان دارای ظرفیت های فراوان و بسیار خوبی از دوران دفاع مقدس و انقلاب اسلامی است. امروز بسیار خوشحالم که در حضور بزرگان هنری که صمیمانه دعوتمان را پذیرفتند، هستم. این پیشکسوتان برای ما بسیار ارزشمند بوده و برای جوانان نیز الگو هستند.

وی تاكید كرد: شنیدن خاطرات و دغدغه های هنرمندان پیشکسوت، چراغ راهی برای ما است. هدف ما برای آینده فعالیت های حوزه هنری این است که همه برنامه ها را به طور مستمر در حوزه اجرا کنیم. امیدوارم استمرار و بهره وری از این جلسات را در طول سال برای هنرمندان انقلابی و اثر گذار استان داشته باشیم.

تاریخ شفاهی قدمتی به دیرینگی تاریخ بشریت دارد
 
غلامرضا دركتانیان كارشناس سازمان اسناد كتابخانه ملی ایران نیز در این مراسم در خصوص اهمیت طرح تاریخ شفاهی خوزستان گفت: تاریخ شفاهی قدمتی به دیرینگی تاریخ بشریت دارد. در صدر اسلام نیز تاریخ شفاهی تنها منبع انتقال اطلاعات و تاریخ آن دوران بود.

وی افزود: در زمان حاضر استفاده از تكنولوژی در ثبت تاریخ شفاهی جایگاهی خاصی پیدا كرده است. تاریخ شفاهی از اساسی ترین روشهای تاریخنگاری معاصر و مقدمه ای بر تاریخ مكتوب است.

دركتانیان عنوان كرد: با رونمایی از طرح تاریخ شفاهی خوزستان شاهد رشد و بالندگی در عرصه تاریخ شفاهی در استان خواهیم بود كه این روز را تاریخ در خود ثبت خواهد كرد. در ثبت این تاریخ باید علاوه بر ابزار كلی از مشاركت كلیه افرادی كه منبع اطلاعاتی آن دوران به حساب می آیند هم استفاده كرد كه اجرای این طرح در خوزستان با پشتوانه مطالعاتی و پژوهشی انجام خواهد شد.

كارشناس سازمان اسناد كتابخانه ملی ایران تصریح كرد: تدوین و تنظیم این تاریخ شفاهی می تواند برای محققان علوم اجتماعی، جامعه شناسی، مردم شناسی و سایر علوم مورد استفاده واقع شود.

وی تصریح كرد: هدف از نگارش این تاریخ پیدا كردن قهرمان واقعه نیست بلكه كشف و شناخت زوایای تاریك یك رویداد و واقعه است.

از حاشیه های این مراسم که با حضور جمعی از هنرمندان و پیشکسوتان عرصه هنر انقلاب برگزار شد، جای خالی مسئولان استانی و ادارات متولی هنر و فرهنگ کاملا مشهود بود.

در این مراسم با اهدا لوح تقدیر هدایای غیرنقدی از هنرمندان انقلابی استان و اداراتی که به نوعی متولی فرهنگ و هنر استان و این برنامه به حساب می آیند، تجلیل و تقدیر به عمل آمد. در پایان نیز از طرح جامع تاریخ شفاهی خوزستان رونمایی شد که بناست فاز تحقیقاتی آن در سال جاری و فاز عملیاتی آن در سال آینده اجرایی شود.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار