تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۵
کد خبر: ۸۶۶۳۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بندر امام فاقد تجهیزات آتش نشانی است/ اعتبارهایی که هزینه نشد
بندرامام خمینی که یکی از شهرهای صنعتی و تجاری کشور به شمار می رود با وجود همه ظرفیت هایی که در آن وجود دارد از داشتن تجهیزات پیشرفته و مناسب آتش نشانی بی بهره است.

یکی از عوامل بسیار مهم و موثر در راه اندازی سازمان های آتش نشانی، پیشرفت های تکنولوژی و صنعتی بوده است. همچنین مکانیزه شدن زندگی بشری باعث ایجاد حوادث و خطرات زیادی شده به همین لحاظ دست اندرکاران ایمنی توانسته اند با تجهیزات مختلف و با افزایش سطح آموزش و تخصیص بودجه های لازم بر مشکلات و معضلات مربوط به حوادث مسلط شوند.

شهر بندر امام خمینی واقع در استان خوزستان دارای آب و هوای گرم و خشک است که با توجه به فرا رسیدن فصل گرما در این شهر حوادث آتش سوزی نیز افزایش می یابد به همین دلیل در این خصوص با چند نفر از مسئولان شهر درباره جایگاه های آتش نشانی بندر امام خمینی (ره) و پیشرفت های آن به صحبت پرداخته ایم.

آتش نشاني

نبود تجهیزات کافی در ایستگاههای آتش نشانی
 
 شهردار بندر امام خمینی با اشاره به فعالیت یکی از جایگاه آتش نشانی این شهر می گوید: به دلیل عدم وجود نیروی کارآمد و آموزش دیده و ماشین آلات پیشرفته آتش نشانی امکان اطفا حریق و نجات مصدوم در ارتفاع و یا مجتمع مسکونی در بندر امام خمینی وجود ندارد.

حبیب نصیری فر می افزاید: اداره آتش نشانی بندر امام خمینی دارای ۱۹ نفر نیروی انسانی و۱۱ نفر نیروی ثابت شهرداری است این تعداد نیروی انسانی در دو شیفت ۱۲ ساعته در یک ایستگاه آتش نشانی با چهار خودرو عملیاتی و یک دستگاه آمبولانس مشغول به فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه مدت زمان ثبت شده اعزام خودروها به منطقه حریق بین ۳  تا ۶ دقیقه است، ادامه می دهد: این زمان تعیین شده مطلوب و مفید نیست و اعزام خودروها باید کمتر از این مدت زمان انجام شود.

شهردار بندر امام خمینی اظهار می کند: به دلیل عدم تجهیز ایستگاه های آتش نشانی،   قدرت مانور در ارتفاع و جا به جایی مصدوم و حادثه دیده در کمترین زمان در این شهر امکان پذیر نیست.

نصیری فر در خصوص ایستگاه دوم آتش نشانی بندر امام خمینی عنوان می کند: ایستگاه دوم آتش نشانی بندر امام خمینی واقع در شهرک مقداد است که آن هم به دلیل عدم تجهیز،   هم از نظر نیروی انسانی و هم ماشین آلات مورد نیاز، بلا استفاده مانده است.

وی با اشاره به جذب و تخصیص اعتبار در سال های گذشته در این زمینه می گوید: در سال های گذشته جذب اعتبار برای تجهیز ایستگاه های آتش نشانی این شهر انجام شده است ولی مسئولان مربوطه اعتبار را بر اساس ردیف برنامه عمل نکرده اند.

شهردار بندر امام خمینی ادامه می دهد: در سال جاری تصمیم گرفته شده بر اساس بودجه سال ۹۴ در اولین فرصت نسبت به خرید خودرو ویژه آتش نشانی با قدرت مانور بالا در ارتفاع اقدام کرده و همچنین در صورت تحقق درآمدهای شهرداری نسبت به تجهیز ایستگاه جدید به شکل مطلوب هم از نظر ماشین آلات و منابع انسانی اقدام خواهیم کرد.

نصیری فر بیان می کند: با منطقه آزاد ویژه اروند و سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور برای جذب اعتبار تجهیز ایستگاه های آتش نشانی بندر امام خمینی در حال رایزنی هستیم که امیدواریم هر چه زودتر به نتیجه مورد نظر برسیم.

ایستگاه های آتش نشانی نیازمند جذب اعتبار

 همچنین عضو شورای شهر بندر امام خمینی در این زمینه توضیح می دهد: با توجه به تخصیص یک میلیارد تومان برای تجهیز ایستگاه های آتش نشانی این شهر در سال گذشته متاسفانه ایستگاه های آتش نشانی وضعیت مطلوبی ندارند.

داوود مجدم اظهار می کند: بندر امام خمینی دارای دو ایستگاه است و از لحاظ فیزیکی با توجه حوزه شهری و گستردگی فضای شهری نیاز مبرهن به توسعه و تجهیز این مراکز حیاتی برای شهروندان دارد که اقدامات خوبی در سال های گذشته همچون جذب اعتبار و ساخت جایگاه دوم آتش نشانی در بندر امام خمینی انجام شده است.

وی در خصوص جایگاه دوم آتش نشانی این شهر می گوید: جایگاه دوم آتش نشانی این شهر در شهرک مقداد جنب دانشگاه پیام نور واقع شده که به رغم جذب بودجه یک میلیارد تومانی برای بهره برداری، این جایگاه تاکنون تجهیز نشده است.

عضو شورای شهر بندر امام خمینی می افزاید: جایگاه نخست آتش نشانی تنها دارای یک ماشین برای اطفاء حریق است و مابقی ماشین ها مستعمل و فرسوده اند و کارآرایی لازم را ندارند و اگر خدای نکرده دو حادثه آتش سوزی همزمان در شهر اتفاق بیفتد آتش نشانی این شهر پاسخگو شهروندان نخواهد بود.

مجدم ادامه می دهد: با توجه به اهمیت و ضروری بودن این موضوع شورای شهر در دوره های چهارم با تخصیص اعتبار در جبران این کمبود برآمد که متاسفانه مسئولان مربوطه به این امر عمل نکردند ولی در حال  حاضر این امر از سوی شورای شهر در حال پیگیری است.

وی با اشاره به بدهی های بی سابقه بیش از ۴۰ میلیارد تومانی شهرداری می گوید: با توجه به بودجه حدود ۵۰ میلیارد تومانی شهرداری در سال ۹۴، خریداری  ماشین آتش نشانی و تجهیز ایستگاه ها در سال جاری به سختی انجام خواهد شد. امیدواریم مسئولان بندر امام خمینی و نماینده مجلس در این زمینه کمک هایی داشته باشند تا بتوانیم از بروز اتفاقات ناگوار و غیر قابل جبران جلوگیری کنیم.

عضو شورای شهر بندر امام خمینی اظهار می کند: ایستگاه های آتش نشانی این شهر هم از نظر آموزش نیروی انسانی و هم تجهیز، نیاز به جذب اعتبار دارد تا بتواند جوابگوی نیازهای شهروندان باشد.

آتش نشانی بندرامام بدون ماشین بالابر

همچنین دبیر شورای شهر و مسئول کمیسیون خدمات شهری بندر امام خمینی بیان می کند: باید هر چه زودتر ماشین مجهز به سیستم بالابر برای ایستگاه های آتش نشانی خریداری شود.

بهنام ادیبی در این خصوص اظهار می کند: یکی از بزرگترین مشکلات ایستگاه های آتش نشانی این شهر عدم وجود ماشین آتش نشانی بالابر در ارتفاعات است. اگر آتش سوزی در ارتفاعات یا مجتمع مسکونی چند طبقه رخ دهد آتش نشانی این شهر نمی تواند جوابگو باشد.

وی با بیان اینکه جایگاه های آتش نشانی بندر امام خمینی نیاز به تجهیزات دارند، ادامه می دهد: جایگاه نخست آتش نشانی تنها دارای دو خودروی ویژه آتش نشانی است. خوابگاه و سایر تجهیزات این مکان دارای مشکل هستند و همچنین جایگاه دوم این مرکز با اینکه دارای ساختمانی نوساز است هیچ گونه امکاناتی ندارد و باید هرچه زودتر از سوی شهرداری یا سایر ادارات و صنایع این شهر تجهیز شود.

مسئول کمیسیون خدمات شهری بندر امام خمینی می افزاید: وسایل جایگاه نخست آتش نشانی این شهر نیاز به روز رسانی دارند و بیشتر آن ها قدیمی و غیر قابل استفاده هستند.

ادیبی در خصوص نیروی انسانی فعال در این جایگاه ها توضیح می دهد: پرسنل آتش نشانی از نظر چالاکی و چابکی در وضعیت مطلوبی نیستند و نیاز به آموزش های به روز دارند که انتظار می رود این نیرو ها توسط اساتید مربوطه آموزش دیده شوند.

وی ابراز امیدواری می کند: امسال بتوانیم با جذب اعتبار از سوی ادارات صنایع این شهر هرچه زودتر ایستگاه های آتش نشانی را تجهیز کنیم.

دبیر شورای شهر بندر امام خمینی اظهار می کند: اگر اعتبار برای خرید ماشین آتش نشانی تخصیص یابد براساس تصمیم گرفته شده، خودروهای مورد نیاز این اداره را با توجه به پایین بودن قیمت خودروها از از منطقه آزاد اروند خریداری خواهیم کرد.

مرجع / مـهـر
برچسب ها: بندر امام ، آتش نشانی
:
:
:
آخرین اخبار