تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۲
کد خبر: ۸۸۳۲۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
گزارشی از وضعیت آب آشامیدنی کلانشهر اهواز؛
وقتی «کارواش‌ها» هم از آب لوله کشی اهواز استفاده نمی‌کنند
کیفیت نازل آب در خوزستان مردم را به استفاده از پمپ آب و دستگاه تصفیه خانگی مجبور کرده و همچنین فروش آب آشامیدنی در مغازه‌ها و بر روی موتورسیکلت‌ها سبب افزایش قیمت تمام شده آب در این استان شده است.

آب آشامیدنی آبی با کیفیت مناسب است که بتوان بدون اثر منفی کوتاه‌مدت یا بلندمدت، آن را آشامید. در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته و برخی کشورهای در حال توسعه، آب آشامیدنی از راه سامانه لوله‌کشی به خانه‌ها رسانده می‌شود.

بنا بر آمارهای داخلی بیش از یک سوم آب‌های جاری کشور در استان خوزستان در جریان است اما متأسفانه آب آشامیدنی در این استان و به ویژه کلانشهر اهواز از کیفیت مناسبی برخوردار نیست.

کیفیت آب آشامیدنی در اهواز به اندازه‌ای پائین است که حتی کارواش‌های این شهرستان نیز عبارت «شست و شو با آب تصفیه» را بر روی تابلوی خود درج کرده‌اند.

کم بودن کیفیت آب آشامیدنی در اهواز سبب شده که مردم این شهر از تصفیه خانه‌های خانگی استفاده کنند. استفاده از تصفیه کننده خانگی در اهواز سبب شده که برخی از پژوهشگران درباره آب خروجی از این دستگاه‌ها مطالعاتی انجام دهند؛ نتایج یکی از مطالعات نشان می‌دهد که آب خروجی از دستگاه‌های تصفیه آب خانگی از نظرpH و ECرا در حد مطلوب استاندارد آب آشامیدن تصفیه کرده‌اند.

البته این تصفیه کننده‌های خانگی منجر به کاهش شدید مقادیر سایر پارامتر‌های TDS، DO، سختی کل، کلراید، فلوراید ونیترات به زیر حد استاندارد آب آشامیدنی شده‌اند و در کاهش آلودگی میکروبی بدون تأثیر بوده‌اند.

کم بودن کیفیت آب در اهواز سبب ایجاد شغل‌های کاذبی مانند فروش آب تصفیه و ایجاد کارخانه‌های تولید کننده آب آشامیدنی شده است. این امر سبب شده که برخی از جوانان بیکار خوزستان اقدام به تهیه موتورسیکلت و یا وانت بار‌ها کرده و با این وسایل آب مورد نیاز خانواده‌ها را تأمین می‌کنند.

در حقیقیت کم بودن کیفیت آب در اهواز سبب افزایش میزان مصرف آب، برق و سوخت شده است. انرژی‌هایی که برای مصرف آن باید صرفه جویی کرد و نباید آن‌ها را با مصارف بیهوده هدر داد.

علی سیاحی جوان 22 ساله اهوازی که در مناطق مختلف این کلانشهر اقدام به فروش آب می‌کند گفت: از ساعت 7 صبح تا زمان تاریک شدن هوا با موتورسیکلت خود در مناطق مختلف اهواز آب می‌فروشم و معمولاً سود خالص من روزانه بین 25 تا 35 هزار تومان است.

با توجه به اینکه در اهواز مشکلات فراوانی وجود دارد و متناسب با آن‌ها شغل کاذب در سطح استان ایجاد می‌شود؛ یکی از این شغل‌ها افتتاح مغازه‌های فروش آب تصفیه است که برای راه اندازی آن بین 250 میلیون ریال 400 میلیون ریال هزینه می‌شود.

یکی از فروشندگان آب تصفیه گفت: این مغازه‌ها جواز کسب دارند و از نظر بهداشت ظاهری توسط مأموران مرکز بهداشت خوزستان کنترل می‌شود اما درباره کیفیت آب استحصال شده از این تصفیه‌ها نمونه برداری نمی‌شود.

سعید دشتی‌زاده نیز با بیان اینکه 97 درصد شبکه‌های توزیع آب در اهواز سالم است، گفت: کاهش دبی رودخانه‌های خوزستان عامل بی‌کیفیت شدن آب اهواز شده است.

معاون بهره برداری آبفای اهواز با بیان اینکه تصفیه خانه‌های آب کلانشهر اهواز براساس استانداردهای جهانی هستند و کیفیت آن‌ها به صورت ساعتی و روزانه بررسی می‌شود، افزود: فقط 3 درصد شبکه‌های آب موجود در مناطق حاشیه دچار فرسودگی هستند که در صورت ارائه گزارش توسط ساکنین آن منطقه 2 اکیپ این اداره به منطقه اعزام و عملیات شست و شوی شبکه را انجام می‌دهند.

اما سید شریف حسینی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نظر متفاوتی ارائه و تصریح کرد: وزارت نیرو باید با رفع اختلافات درون سازمانی، رهاسازی آب مورد نیاز از پشت سد‌ها توسط سازمان آب و برق را انجام دهد و پس از آن شبکه‌های توزیع آب در اهواز را ساماندهی کند.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مردم خوزستان باید به اندازه‌ای که پول پرداخت می‌کنند بتوانند از آب آشامیدنی استفاده کنند نه اینکه با خرید پمپ آب و تصفیه‌های خانگی هزینه‌هایشان افزایش پیدا کند.

وی بیان کرد: سازمان آب و برق مسئول تنظیم دبی رودخانه‌ها است و با اداره کل آب و فاضلاب زیر نظر وزارت نیرو هستند، پس باید با همکاری و تعامل دبی رودخانه‌ها را تنظیم و آب با کیفیت را برای مصرف مردم منتقل کنند.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: متأسفانه به دلیل فرسودگی شبکه‌های توزیع آب در اهواز و شهرهای اطراف آب لوله‌کشی این کلانشهر با آب‌های زیر زمینی مختلط می‌شود و با کیفیت پائین به دست مردم می‌رسد.

وی گفت: گلایه‌های مردم به دست نمایندگان مجلس رسیده و اعتباراتی به این منظور اختصاص یافته و به صورت پلکانی به اداره آب و فاضلاب تزریق شده اما تاکنون انتظارات مردم برآورده نشده است.

مهران معلم نیز با بیان اینکه کیفیت آب آشامیدنی اهواز روزانه بررسی می‌شود، اظهار داشت: کیفیت آب همه شهرهای خوزستان به صورت روزانه توسط مراکز بهداشت کنترل می‌شود.

مدیر سلامت و محیط کار مرکز بهداشت خوزستان عنوان کرد: در همه شهرستان‌های خوزستان آزمایشگاه‌های آب‌شناسی داریم و به صورت منظم روزانه این آزمایشات انجام می‌شود وبه غیر از برخی مناطق محدود هیچ مشکلی در آب آشامیدنی از نظر میکروبی نداریم.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا آب لوله کشی در اهواز و خیلی از شهرهای دیگر خوزستان قابل استفاده برای آشامیدن نیست، بیان کرد: نمی‌توان به آن غیر قابل شُرب گفت چرا که اگر این موضوع صحت داشت ما اجازه انتقال این آب را نمی‌دادیم.

معلم افزود: سازمان بهداشت جهانی و وزرات بهداشت استانداردهایی مشخص کردند و ما براساس آن استاندارد‌ها می‌گوئیم که این آب سالم است یا خیر. ولی آب اهواز از نظر پارامترهای میکروبی در حد استاندارد است و جزو آب‌های غیر قابل مصرف محسوب نمی‌شود.

وی با اشاره به کاهش دبی رودخانه‌های خوزستان عنوان کرد: این کاهش سبب شوری آب می‌شود و درصد شوری آب نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شده است.

مدیر سلامت و محیط کار مرکز بهداشت خوزستان در پاسخ به این پرسش که آیا آب اهواز به سلامتی شهروندان آسیبی وارد می‌کند یا خیر، بیان کرد: براساس استانداردهای موجود این آب هیچ آسیبی به شهروندان وارد نمی‌کند و استفاده از ان زیان آور نیست.

وی درباره کیفیت آب استحصال شده از تصفیه‌های خانگی گفت: مرکز بهداشت خوزستان درباره این آب هیچ گونه مطالعاتی انجام نداده و نمی‌توان درباره آن نظری داد. البته برای انجام مطالعه درباره این آب باید از وزارت بهداشت یا وزارت نیرو دستوری صادر شود.

با توجه به میزان اهمیت آب آشامیدنی و هدر رفت انرژی در خوزستان به دلیل بی‌کیفیت بودن آب آشامیدنی باید تدابیری اندیشیده شود چرا که آب مایه حیات است و در خوزستانی که 5 رودخانه دائمی آب شیرین در جریان است نباید مردم مشکل آب آشامیدنی داشته باشند.
مرجع / تسنیم
برچسب ها: آب شرب ، خوزستان ، اهواز
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سارا ازخرمشهر
|
Finland
|
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
0
0
باسلام .مدتی است که اب تصفه های خانگی هم شور وبدبوشده است وخواهشامسوولین دل بسوزانند.وعده وعید به دردمانمی خورد .عمل میخواهیم.مردم خوزستان بالخص خرمشهر وآبادان تاکی باید تاوان بی مسولیتی دیگران را بدهند...
:
:
:
آخرین اخبار