تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۳
کد خبر: ۸۸۸۱۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نایب رییس اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد:
لزوم تشکیل اتاق بازرگانی واحد در خوزستان

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به پراکندگی فعالیت‌های اتاق‌های بازرگانی خوزستان گفت: مشکلات خوزستان فقط با تشکیل اتاق واحد قابل حل است.

محسن جلال‌پور امروز 9 خرداد ماه در نشست با اعضای اتاق‌های بازرگانی استان اظهار کرد: مشاوره، بستر سازی برای سرمایه گذاری، رفع موانع و تشکیل تشکل‌هایی در بخش سرمایه گذاری از جمله وظایف اتاق‌های بازرگانی است. بنابراین نباید توقعات از اتاق‌ها بیش از این‌ها باشد زیرا امروز اتاق‌های بازرگانی حتی بیش از اهداف تعیین شده خود، فعالیت می کنند.

وی افزود: اتاق های بازرگانی در جهت حل مشکلات و رفع موانع در سرمایه گذاری باید با هم متعهد و نسبت به حل مشکلات هم اندیشی کنند و فعالیت مستقل اتاق‌ها جز تفرقه و مشکلات حاصلی ندارد.

جلال پور تصریح کرد: اتاق‌های بازرگانی در طول سالیان گذشته با وجود انجام فعالیت‌های فراوان و انجام کارهای کارشناسی، ناخواسته دچار مشکلاتی شده اند، به طوری که حتی در مواقعی برای صدور کارت‌های بازرگانی دچار مشکل شدند.

وی عنوان کرد: اگر چه این اتاق‌ها توانستند مجموعه‌های بزرگ تجاری ایجاد کنند و خدمات ارزنده‌ای برای کشور داشته باشند، اما اوج تهدیدهای اعمال شده علیه آن‌ها در دولت نهم و دهم بود به طوری که حتی به وزرا اجازه حضور در اتاق های بازرگانی داده نمی‌شد.

جلال پور ادامه داد: با وجود این شرایط سخت ما به کار ادامه دادیم و مصوبه بهبود فضای کسب و کار را در قالب 28 ماده اجرا کردیم و این کار اقدام بسیار بزرگی در شرایط سخت بود.

وی با تاکید بر لزوم مقتدر شدن اتاق‌های بازرگانی بیان کرد: اتاق‌ها باید مقتدر و دارای صلابت باشند و با استفاده از منطق و کار علمی حرکت کنند و در استان‌ها نیز باید به این مسایل بیشتر توجه شود. در برخی از استان‌ها استانداران به دلیل عملکرد خوب از اتاق های مربوطه قدردانی می‌کنند اما برخی اتاق‌ها فقط به مسایل شخصی خود توجه می کنند و نسبت به مصلحت استان خود بی توجه هستند.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: ما در اتاق‌های بازرگانی نباید فقط به دنبال منافع شخصی خودمان باشیم. وقتی می‌توانیم از اتاق بازرگانی به عنوان یک پارلمان خصوصی استفاده کنیم و قادر به ارائه خدمات ارزنده و فاخر هستیم، چرا نباید از این فرصت برای توسعه استان خود استفاده کنیم. همچنین در انتخابات اتاق ها باید دقت زیادی شود و از وعده دادن و رفیق بازی پرهیز کنیم در غیر این صورت این کار انتصابات است نه انتخابات.

جلال پور بیان کرد: خوزستان دارای سه اتاق است و وظایف سنگینی را بر دوش می‌کشد. اگر این اتاق‌ها بتوانند با هماهنگی بین یکدیگر یک مسیر را برای فعالیت ترسیم کنند قطعا موفقیت‌های زیادی به دست می‌آید.

وی با بیان اینکه متاسفانه ناهماهنگی بین اتاق‌های بازرگانی استان دیده می‌شود، اظهار کرد: اگر اتاق‌های بازرگانی خوزستان مقتدر باشند، قطعا می‌تواند بسیاری از مشکلات خود را حل کنند و اتاقی می‌تواند موفق عمل کند که اقتدار داشته باشد.

جلال پورادامه داد: اتاق‌های بازرگانی خوزستان در کشور شناخته شده‌اند و سه اتاق آبادان، اهواز و خرمشهر باید به صورت همگرا و بدون جدایی طلبی به فعالیت ادامه دهند و نماینده‌ای از کل این اتاق‌ها باید در مناسبات و عرصه های بین المللی شرکت کند.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران از اعضای اتاق های بازرگانی خوزستان خواست یک اتاق بزرگ در استان تشکیل دهند و از این طریق به دنبال بیان مشکلات خود باشند.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه بین المللی در خوزستان گفت: از اهمیت برگزاری نمایشگاه بین المللی اطلاع داریم و اینکه چقدر می تواند در اقتصاد یک استان موثر باشد. به همین منظور حتما خوزستان باید سهم عمده ای در برگزاری نمایشگاه بین المللی داشته باشد و قول می‌دهیم در این زمینه سهم خوبی به اتاق های خوزستان بدهیم.

جلال پور گفت: با تشکیل اتاق بازرگانی واحد در خوزستان دیگر نیازی به بودجه نداریم و به صورت خودکفا فعالیت‌های خود را انجام خواهیم داد و اگر مشکلی وجود داشت مطالبات خود را اعلام و پیگیری خواهیم کرد.

حضور خوزستان در نمایشگاه بین المللی اکسپو

در این نشست شهلا عموری، رییس اتاق بازرگانی اهواز اظهار کرد: سال گذشته حجم صادرات غیر نفتی استان 16 میلیون و 538 هزار تن به ارزش 185 میلیارد و 369 میلیون ریال بوده است که با این صادرات از نظر وزنی رتبه دوم و از نظر ارزشی رتبه سوم کشور را داریم.

وی از حضور اتاق های بازرگانی خوزستان در نمایشگاه بین المللی اکسپو خبر داد و افزود: این نمایشگاه از دوم تا هفتم مردادماه برگزار می‌شود که حضور خوزستان در این نمایشگاه فرصت بسیار خوبی به شمار می‌رود.

عموری تصریح کرد: برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای این اتاق پیش بینی و تا به حال 60 درصد این برنامه‌ها اجرایی شده است. از هفته آینده اولین جلسه کمسیون‌های تخصصی و 23 خردادماه اولین میز کشوری مربوط به عراقدر اتاق بازرگانی اهواز برگزار می‌شود.

رییس اتاق بازرگانی اهواز اظهار کرد: نزدیکی به دریا یکی از مزایای تجارت در خوزستان است که در این بخش باید اقدامات توسعه‌ای انجام شود.

بی مهری به خرمشهر با وجود دارا بودن حجم بالای صادرات

سید احمد حسینی فر، رییس اتاق بازرگانی خرمشهر نیز در این نشست اظهار کرد: خرمشهر طی 8 سال جنگ تحمیلی اقتصاد خود را به طور کامل از دست داد و به همین دلیل در آن زمان شهرهای دیگر در حال پیشرفت بودند و ما از پیشرفت و توسعه عقب ماندیم و حتی اکنون هم در حال در جا زدن هستیم.

وی افزود: عمده صادرات و واردات خوزستان از پایانه‌های مرزی خرمشهر انجام می‌شود. اما با وجود حجم زیاد صادرات، مورد بی مهری قرار گرفته است. در سطح استان نیز این مساله به چشم می‌خورد. صنایع فراوانی در استان داریم اما از حیث نرخ بیکاری در رتبه دوم کشور هستیم.

رییس اتاق بازرگانی خرمشهر خاطرنشان کرد: چرا باید با وجود صنایع و ظرفیت های تجاری فراوان، استان ما در رتبه دوم بیکاری کشور قرار داشته باشد. این سوالی است که همیشه بی پاسخ مانده است.

حسینی فر تصریح کرد: سال گذشته یک میلیارد و 100 میلیون تومان صادرات به عراق داشتیم و اگر عوامل داخلی و خارجی برای ما مانع تراشی نمی‌کردند، میزان صادرات بیش از این عدد می‌شد. تقاضای زیادی برای کالاهای کشور ما وجود دارد اما نه تنها هیچگونه حمایتی از طرف دولت ندیده‌ایم بلکه مانع تراشی‌هایی نیز برای ما ایجاد می‌شود.

لزوم برقراری اتحاد و همگرایی بین اتاق های بازرگانی خوزستان

همچنین فرامرز احمدی نژاد، نایب رییس اتاق بازرگانی اهواز عنوان کرد: اختلاف و تفرقه در اتاق های بازرگانی جز آسیب روز افزون چیزی برای استان نخواهد داشت. بنابراین باید به دنبال اتحاد و همگرایی بین اتاق های بازرگانی استان باشیم.

وی افزود: به اندازه‌ای که آوازه آبادانی و نام خوزستان بر سر زبان‌ها است، پیشرفت و توسعه ای در استان دیده نمی‌شود. از اتاق بازرگانی کشور انتظار داریم تا در جهت بهبود وضعیت اتاق های استان همکاری و حمایت کند.

احمدی نژاد تصریح کرد: شهرک‌های صنعتی ما امروز به قبرستان تبدیل شده‌اند. به عنوان مثال در شهرک صنعتی آبادان با این عظمت و صنایع فراوان فقط 1300 نفر مشغول به کار هستند و اینمساله واقعا یک فاجعه است.

مرجع / ایسنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حسام الدين نيسي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
0
0
اين حق خوزستان نيست واقعا ، ايشالا به ياري هم خوزستان رو به موقعيتي كه استحقاقش را دارد برسد :)
:
:
:
آخرین اخبار