تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۰
کد خبر: ۹۰۸۸۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
یک فعال میراث فرهنگی:
محوطه عسکر مکرم شهرستان باوی مورد تعرض قرار گرفت
یک فعال میراث فرهنگی گفت: محوطه عسکر مکرم شهرستان باوی با قدمتی چندهزار ساله مورد تعرض قرار گرفت.

احمد جعفری ماجد اظهار کرد: محوطه تاریخی عسکر مکرم در دو روز گذشته توسط افرادی با بیل مکانیکی مورد تخریب و تعرض قرار گرفت.

وی افزود: در این محوطه سه هکتار به اندازه سه متر خاکبرداری شده و آثار دیواره های شهر مدفون در این منطقه نیز مشخص شده است.

جعفری ماجد گفت: در این محوطه 10 تا 15 استخر قرار بوده ساخته شود و به نظر این خاکبرداری ها برای ایجاد این استخرها است.

رود گرگر با گذشتن از داخل شهر فعلی عسکر مکرم این شهر را به دو نصف تقسیم کرده که نصفی در محدوده بند قیر و نصفی در محدوده باوی قرار دارد و اکنون این محوطه در محدوده این شهرستان است.

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان باوی در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با اطلاع از تعرض به این منطقه در دو روز گذشته، ماموران میراث فرهنگی به سرعت منطقه اعزام، و متوجه شدیم که به میزان یک هکتار از منطقه خاکبرداری شده است.

عبدالرضا حمیدی افزود: فردی متعرض، ادعای مالکیت زمین کنار محوطه را داشته که برای شخم زدن اقدام کرده بود.

وی ادامه داد: البته خاکبرداری در محوطه باستانی نبوده است و یکی از اهالی روستای جلیعه از توابع شهرستان باوی در نزدیکی محوطه این کار را کرده است.

حمیدی بیان کرد: متاسفانه در این محوطه با توجه به اینکه ثبت ملی شده است نگهبانی نداریم و همین امر موجب ایجاد مشکلاتی می شود.

مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان باوی گفت: امسال نیز اعتباری برای احیای منطقه درنظر گرفته نشد و با وجود نامه نگاری و تاکید مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان بر حفاظت و احیای محوطه عسکر مکرم هنوز اعتباری اختصاص داده نشده است.

عسکر مکرم شهری در زمان ساسانیان به نام روستاگ کَواد (روستای قباد) نامیده می شد و در سال 1310 با شماره 48 به ثبت ملی رسید.

محوطه تاریخی شهر عسکر مکرم در شمال شرقی روستای بند قیر در 35 کیلومتری شوشتر در دو کرانه رودخانه گرگر است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار