تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۰
کد خبر: ۹۲۳۲۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
حال متکدیان آبادان خوب نیست، اما تو باور نکن
معضل تکدی گری از معضلاتی است که همواره ذهن برنامه ریزان و تصمیم گیران حوزه های اجتماعی، اقتصادی و انتظامی و قضایی را به خود معطوف ساخته است.

پشت چراغ قرمز در هوای حدود 50 درجه آبادان منتظر سبز شدن چراغ هستی که نگاه های ملتمسانه متکدی نظرت را جلیب می کند.

وی که لنگ لنگان قدمی برمی دارد، به همه رانندگان التماس می کند تا شاید از فرصت چراغ قرمز بتواند به قول خودش برای خود و خانواده اش پولی جمع کند.

برخی رانندگان از 100 تومان گرفته تا هزار تومان به وی کمک می کنند و برخی دیگر نیز، بدون توجه به نگاه های گدا، چشم انتظار سبز شدن چراغ قرمز چهار راه می مانند.

گدایی یا تکدی گری پدیده ای اجتماعی است که چهره ای زشت و ناموزون از جامعه را به نمایش می گذارد.

این پدیده امروزه در تمامی سطوح شهر از بالا تا پایین دیده می شود و نیازمند فرهنگ سازی برای کمک کننده و کمک گیرنده است.

حضور متکدیان در شهر آبادان مساله تازه ای نیست و سال هاست با این معضل دست به گریبان است و هر بار نیز برای جمع آوری آنان اقدامی می شود که اجرای صحیح طرح جمع آوری متکدیان به دلیل برخی ناهماهنگی ها و همکاری نکردن دستگاه های مسوول، ناقص و ناکارآمد مانده است.

بر اساس نگاه کارشناسان، تکدی گری را نباید پدیده یک وجهی دانست، چرا که امروز بسیاری از نهادها نظیر نیروی انتظامی، دستگاه های قضایی، شهرداری، بهزیستی، کمیته امداد و چندین ارگان دیگر تلاش دارند تا با استفاده از ابزارهای قانونی، زمینه کاهش این پدیده ناهنجار اجتماعی را در جامعه فراهم آورند.

متکدیان و گدایان شامل دو طیف عمده بومی و غیر بومی هستند که طیف دوم را متکدیان خارج از شهر، استان و حتی سایر کشورها تشکیل می دهند.

اگرچه قانون مجازات اسلامی نیز پدیده تکدی گری را جرم می داند و برای آن مجازات های را تعیین کرده است، این امر نیز نتوانسته از تعداد متکدیان در شهر بکاهد.

ماده ۷۱۲ قانون مجازات اسلامی جمهوری اسلامی ایران به صراحت اعلام کرده است هرکس تکدی یا کلاشی را پیشه خود قرار داده باشد و از این راه امرار معاش نماید یا ولگردی نماید به حبس از یک تا سه ماه محکوم شده و چنانچه با وجود توان مالی مرتکب عمل فوق شود علاوه بر مجازات مذکور همه اموالی که از طریق تکدی و کلاشی بدست آورده است مصادره خواهد شد.

در این میان استفاده متکدیان از کودکان صغیر برای افزایش کسب و کاری، یکی دیگر معضلات موجود در این زمینه است که نمونه های آن به وفور در میادین و خیابان های اصلی شهر آبادان مشاهده می شود.

مهناز جدیدی زاده یکی از شهروندان آبادانی در خصوص حضور متکدیان در این شهر گفت: وجود متکدیان در مسیر خیابان ها، چهار راه ها و میادین چهره این شهر را مخدوش کرده است.

وی اظهار داشت:در بین این افراد زنان، کودکان و معتادان مشاهده می شود که برخی از آنها از شهرها و استان های دیگر در آبادان تکدی گری می کنند و جای تعجب است که مسوولان ذیربط، برای جمع آوری آنان اقدامی نمی کنند.

این شهروند آبادانی افزود:بیشتر این متکدیان از سایر شهرهای کشورمان به اینجا آورده شده اند که باید برای جلوگیری از ورود بیشتر و جمع آوری آنان اقدامات اساسی صورت گیرد.

محمد صادق زاده دیگر شهروند آبادانی نیز در این خصوص گفت:فرصت طلبان با سوء استفاده از احساسات مردمی، اقدام به تکدی گری می کنند، در حالی که بیتر این افراد، وضعیت مالی خوبی دارند و تنها با تکدی گری خود علاوه بر ایجاد مزاحمت، فضای شهر را به هم می زنند.

وی افزود:میادین اصلی شهر آبادان شاهد حضور تعداد زیادی از متکدیان است که صحنه های نامناسبی را در شهر پدید آورده و برخوردی نیز با آنان صورت نمی پذیرد.

این شهروند آبادانی اظهار داشت:برخی از این گداها مکان مخصوصی را برای تکدی گری داشته و اجازه نمی دهند افراد دیگری نیز در حوزه آنها وارد شود و این موضوع، نشان می دهد که برخی گدایان به صورت سازمان یافته در شهر حضور دارند.

سمیرا کردی زاده عضو شورای شهر آبادان در خصوص حضور تکدی گران در این شهرگفت:یکی از عواملی که چهره این شهر را مخدوش کرده است، وجود متکدیان در مسیر خیابان ها، چهار راه ها و میادین است.

وی اظهار داشت:در بین این افراد زنان، کودکان و معتادان مشاهده می شود که برخی از آنها از شهرها و استان های دیگر در آبادان تکدی گری می کنند و شهرداری با تمام توان خود در این زمینه ورود کرده و سعی می کند با این پدیده زشت و زننده برخورد کند.

کردی زاده تصریح کرد:البته در بین آنان افرادی هستند که از شهرهای مختلف کشور به آبادان آمده اند و اعضای شورای شهر نیز، با هزینه شهرداری آنان را به شهرهای خود بازگردانده است، ولی این افراد مجددا به آبادان بازگشته اند.

عضو شورای شهر آبادان گفت:پس از جمع آوری این افراد و تحویل آنان به کلانتری ها، این افراد آزاد می شوند و برخورد جدی با آنها انجام نمی گیرد.

یکی از پژوهشگران مسائل اجتماعی نیز در خصوص این معضل به ایرنا گفت:بررسی های انجام شده کارشناسی، از رابطه بین گدایی و اعتیاد، بزهکاری، خودکشی، فساد و فحشا، لاابالی گری و سرقت حکایت می کنند.

دکتر مریم نیسی اضافه کرد:علت های دیگری مانند فقر مادی و ناکامی اقتصادی، فقر فرهنگی، اعتیاد، رخوت و سستی، مهاجرت، معلولیت، بی مهری و غیره ممکن است موجب شود که جوان یا سالمندی به گدایی روی آورد.

وی افزود:گاهی حتی کمبود درآمد در برخی مشاغل و بالا بودن هزینه زندگی نیز ممکن است چنین عارضه ای را پدید آورد و به دنبال آن شخص به گروه های بزهکار بپیوندد و به انواع انحرافات اجتماعی روی آورد.

نیسی گفت:تکدی، به تنهایی، عامل انحرافات آنها نیست بلکه بسیاری از علل دیگر در پدید آمدن این وضع دخالت دارد.

رییس اداره بهزیستی آبادان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص وظایف سازمان ها برای رفع این معضل، گفت:بهزیستی مسوولیت جمع آوری متکدیان در شهرستان را بر عهده ندارد و شهرداری به عنوان متولی امر می باشد.

سعید ایثاری اظهار داشت:باید به شهروندان و مردم آگاهی لازم و کافی را داد که به جای کمک به برخی گدایان سازمان یافته، کمک های خود را به نهادهای خیریه و امدادی نظیر کمیته امداد و بهزیستی تحویل دهند تا آنها با شناسایی افراد مستحق در راستای رفع نیاز آنان قدم بردارند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار