تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۰
کد خبر: ۹۳۰۶۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس:
اقدامات مقابله‎ای با ریزگردها، مُسکن‎وار است
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس معتقد است که کار خاصی برای مقابله با ریزگردها در کشور صورت نگرفته است.

محمدتقی توکلی بیان کرد: ریزگردها منشاء داخلی و خارجی دارند که بخش خارجی آن مربوط به کشورهای عراق، سوریه و عربستان است.

وی اضافه کرد: وزارت خارجه و سازمان محیط زیست باید با اقدامی مشترک برای مدیریت این معضل رایزنی‎هایی با این کشورها داشته باشند که با راهکارهای بیولوژی، مالچ‎پاشی و... بتوان این ریزگردها را تثبیت کرد کما اینکه مسئولین جلساتی با این دولت‎ها داشته‎اند اما هماهنگی و توافق‎نامه‎ای تا به حال امضا نشده است.

توکلی ادامه داد: همچنین در داخل کشور این پدیده به علت خشکیدن دریاچه‎ها و تالاب‎ها بوده و نیز آسیب به پوشش گیاهی که منجر به بیابان‎زایی شده است. دولت باید به این معضل رسیدگی کند و با احیای پوشش‎های گیاهی و این منابع آبی طرح‎های بیابان‎زدایی و آبخیزداری را پیگیری کند.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس افزود: متاسفانه اقدام سازنده‎ای که بتواند این مشکل را حل کند صورت نگرفته است و سازمان محیط زیست نیز بارها اعلام کرده که ردیف بودجه‎ای آن حذف شده است و بودجه‎های پیش‎بینی شده در حد کار در مقیاس کوچک مانند کارهای مطالعاتی است.

وی با بیان اینکه اقداماتی که برای مقابله با ریزگردها صورت می‎گیرد مسکن‎وار است، افزود: برای کنترل ریزگردها نیاز به یک عزم ملی بوده و دولت باید با کمک سازمان‎های محیط زیست، منابع طبیعی و جنگلداری این معضل را کم کند.

توکلی تصریح کرد: در برنامه ششمی که در پیش داریم یکی از موضوع‎ها می‎تواند این موضوع ریزگردها باشد.
مرجع / ایسنا
برچسب ها: ریزگردها
:
:
:
آخرین اخبار