تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰
کد خبر: ۹۶۹۵۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بقای زاگرس‎نشینان در گرو جنگل‎های زاگرس



سرپرست اداره‌ی محیط‌زیست دورود گفت: بقاء زاگرس‎نشینان در گرو جنگل‎های زاگرس است.

  «ذلفی» در جمع خبرنگاران، افزود: جنگل‎های زاگرس با وسعت 6 میلیون هکتار از منتهی‎الیه شمال‎غربی ایران تا جنوب غرب با گستردگی در 11 استان کشور تا حدود 40 درصد جنگل‎های کشور را به خود اختصاص می‎دهد.

وی اظهار کرد: گونه‌ی غالب جنگل‎های زاگرس درخت بلوط است و استان لرستان پس از استان فارس بیشترین مساحت جنگل‎های زاگرس را به خود اختصاص داده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: جنگل‎های زاگرس سیستم‎های حیات‎بخشی هستند که بقاء زاگرس‌نشینان وابسته به بقای آنها است و در صورت حذف این حلقه از زنجیر، حیات منطقه به خطر می‌افتد.

ذلفی افزود: از مهم‌ترین کارکردهای جنگل به‎صورت اختصار می‎توان به افزایش تنوع ژنتیکی و گونه‎ای، جذب آب و افزایش منابع آب زیرزمینی، جلوگیری از فرسایش خاک، زیستگاهی برای حیات وحش، محلی برای تفرج انسان‎ها، تولید و غنی کردن خاک، تعدیل آب و هوا، ارزش‎های بی‎شمار اقتصادی، تولید دارو و صمغ، جذب مواد آلاینده هوا و گرد و غبار، جلوگیری از سیل و بیابانی شدن، کنترل بیولوژیک آفات، تولید اکسیژن و... اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: اهمیت جنگل‎ها به‎حدی است که بقای آن تضمینی برای بقای سایر زیست‌مندان از جمله انسان است، در چند دهه اخیر شاهد نابودی جنگل‎های زاگرس و کاهش چشمگیر وسعت آنها هستیم.

سرپرست اداره‌ی محیط‌زیست دورود گفت: بیماری زوال بلوط که حدوداً 50 درصد جنگل‎های استان را نابود کرده و ورود ریزگردها و اثرات نامطلوب آنها بر جنگل‎ها تغییر کاربری اراضی جنگلی، تصرفات غیرقانونی، تهیه سوخت و زغال‎گیری، چرای بیشتر از ظرفیت برد جنگل‎ها و آتش‎سوزی از عواملی هستند که جنگل‎های زاگرس را به ورطه نابودی می‎کشاند.

ذلفی خاطرنشان کرد: جلوگیری از این روند تخریب رو به تزاید نیاز به عزم و اراده ملی در مردم و خصوصاً مسئولان دارد.

وی تصریح کرد: انجام کارهای مطالعاتی و اعمال نتایج آن در برنامه‎های مدیریت کلان جنگل‎ها، آموزش و توانمندسازی جوامع محلی، اسکان عشایر، تغییر معیشت جنگل‎نشینان، تقویت و توسعه‌ی اکوتوریسم مدیریت شده، تغییر نوع کاربری از مصرفی به غیرمصرفی، مشارکت جوامع محلی و جنگل‎نشینان در مدیریت و در نهایت تقویت سازمان‎های جنگل‎ها و مراتع و محیط‌زیست به لحاظ امکانات و نیرو برای رفع تصرفات و برخورد قاطع با متخلفان می‎تواند جان تازه‎ای به این جنگل‎های در حال نابودی دهد.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار