تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۸
کد خبر: ۱۱۸۷۸۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
چشم انداز چشم‌نواز «دهدز» خوزستان در دل زاگرس
«دهدز» با طبیعتی بکر که دروازه خوزستان و در دل کوه‌های زاگرس قرار دارد، میزبان مسافران نوروزی است
دهدز از شهرهای تابعه شهرستان ایذه در شرق استان خوزستان قرار دارد؛ مردم دهدز از ایل بزرگ بختیاری هستند.

شهر دهدز ویژگی‌های کمیابی دارد که از جمله این خصوصیات می‌توان به آب و هوای معتدل،جاذبه‌های گردشگری  و طبیعی فراوان مانند کوهستان، رودخانه و باغات پرتعداد که در دل این شهر نهفته است، اشاره کرد.

شهر دهدز در 30 کیلومتری ایذه واقع شده است سد و نیروگاه کارون 3 نیز در فاصله چند کیلومتری این شهر قرار دارد؛ دهدز از شهرهای زیبای استان خوزستان است که یکی از دروازه‌های خوزستان از سمت استان‌های مرکزی کشور به حساب می‌آید.


جمعیت این شهر بالغ بر 10000 نفر است که در بام خوزستان و از قلب رشته کوه‌های زاگرس سر به فلک کشیده بیرون آمده، چهار فصل بودن این شهر به گونه‌ای است که در زمستان پوشیده از برف، در پاییز هوایی دل انگیز و در فصل بهار همه جای این شهر بوی بهار و سر سبزی می‌دهد.

نکته جالب توجه اینکه در فصل تابستان گرم خوزستان هوای این شهر چنان معتدل است که نیازی به هیچگونه سیستم سرمایشی ندارد.

شغل مردمان این سرزمین به سبب اینکه هیچ‌گونه صنعتی که سبب شود، اشتغالی پایدار داشته باشند در این شهر وجود ندارد، بیشتر کشاورزی و دامداری است و زندگی خود را از طریق این شغل‌ها تامین  می‌کنند.

در شهر دهدز بیش از 50 روستای زیبا وجود دارد که از میان این تعداد روستا نگاهی گذرا به وضعیت طبیعت، شغل مردمان روستا و دیگر ویژگی برخی از این روستاها خواهیم داشت.

«شیوند»؛ طبیعتی شبیه شمال کشور در دل کوه‌های زاگرس

روستای «شیوند» یکی از مناطق خوش آب و هوای خوزستان است که به دلیل نزدیکی به دریاچه «سد کارون 3»و داشتن باغات انار، گردو، انجیر و همچنین وجود آبشارهای طبیعی هر ساله میهمانان زیادی را به خود جذب می‌کند.


فاصله این روستا با شهرستان ایذه بیش از 30 کیلومتر و همچنین فاصله‌اش با شهر دهدز بیش از 5 کیلومتر است که باید برای رسیدن به این روستا پس از سد کارون 3 از یک مسیر انحرافی به سمت ساحل دریاچه حرکت کرد.

مردم این روستا به سبب اراضی و آب وهوای معتدل بیشتر به کشاورزی، زنبورداری، باغداری مشغول هستند؛ از بهترین محصولات این روستا «انار» است که زبانزد مردم خوزستان و همچنین گردشگرانی است که به شیوند سفر می‌کنند.

آبشار یا به زبان محلی بختیاری «توف» یکی از جاذبه‌های دیدنی این روستا است که فاصله‌اش تا خود روستا بیش از یک کیلومتر است و پس از طی کردن مسیر به این آبشار خواهیم رسید.

فاصله طولی آبشار شیوند بیش از 70 متر است و چشم هر گردشگری را به خود خیره می‌کند.

قلعه سرد؛ طبیعتی بکر و دیار شاعران در قلب بام خوزستان

قلعه سرد نیز یکی از روستاهای زیبای شهر دهدز است که در 30 کیلومتری شهرستان ایذه قراردارد اما فاصله‌اش با دهدز بسیار ناچیز است.


روستای قلعه سرد خود دارای بیش از چند روستای کوچک اما زیبا به نام‌های چلیساد، ده کیان، سر مسجد، کلیملک و درازدره است.

این روستا بسیار زیبا است و طبیعتی چهار فصل دارد، در این منطقه‌ سرسبز باغات گردو و سیب زیادی وجود دارد؛ همچنین چشمه‌های خروشان طبیعی در این روستا وجود دارد که سبب تحیر گردشگران می‌شود.

این روستا به دیار شعر معروف است به سبب اینکه شاعران بزرگی را در خود پرورش داده و در سطح کشور در ادبیات بختیاری و همچنین زبان پارسی حرفی برای گفتن دارند.


مردم این روستا بیشتر به دامداری و کشاورزی مشغول هستند و همه ساله به سبب زیبایی‌های چشم اندازی که در این سرزمین وجود دارد گردشگران زیادی را از سراسر کشور به خود جذب می‌کند.

مسافرت به شهرستان ایذه، شهر دهدز و دیدن طبیعت دل انگیز آن بی شک از خاطرات شیرین هموطنان عزیزمان خواهد بود.
مرجع / تسنیم
برچسب ها: دهدز
:
:
:
آخرین اخبار