تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰
کد خبر: ۱۱۹۱۸۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دهدز ، سرزمینی شگفت انگیز با طبیعتی بکر و زیبا
دهدز در 240کیلومتری شرق اهواز با طبیعتی بکر و زیبا یکی از مناطق شگفت انگیز و دیدنی خوزستان است که در فصل بهار زیبایش دو چندان می شود
دهدز در 240کیلومتری شرق اهواز با طبیعتی بکر و زیبا یکی از مناطق شگفت انگیز و دیدنی خوزستان است که در فصل بهار زیبایش دو چندان می شود.

این شهر که در شرقی ترین نقطه خوزستان واقع شده به عنوان گلوگاه اصلی و ارتباطی استان با استان های چهارمحال و بختیاری و اصفهان مطرح بوده و به بخاطر همین موقعیت راهبردی می تواند یکی از محورهای گردشگری خوزستان مورد توجه بیش از پیش قرار گیرد.


مواهب طبیعی ، رودخانه ها ، چشمه سارها ، آبشارها ، کوههای سربه فلک کشیده ، جنگل های بلوط ، آب و هوایی پاک با مردمانی سخت کوش ، بااصالت ، فرهنگ دوست و میهمان نواز به این منطقه سردسیری استان جلوه ای خاص و ممتاز بخشیده است.

بخش دهدز از توابع شهرستان ایذه با 27هزار نفر ، 103روستا بین دو دریاچه سد کارون سه و کارون چهار واقع شده و همین موقعیت ویژه می تواند گردشگران زیادی را به سوی خود فرا بخواند و از زیبایی های آن لذت ببرند.

نکته قابل تامل آن است که بسیاری از شهروندان خوزستانی ، هنوز با جاذبه های طبیعی و خدادادی استان از جمله دهدز آشنایی چندانی ندارند و چنانچه این استعدادها و ظرفیت ها بخوبی معرفی و شناسانده شوند می تواند سبب اشتغال مولد و رونق صنعت گردشگری شود.

* ظرفیت های گردشگری دهدز

وجود بقاع متبرکه امامزاده عبدالله (ع) و امامزاده شیریزدان(ع) ، کاروانسرای قدیمی شهر با قدمت 350سال مربوط به دوره صفویه ، غارهای باستانی ، کوههای پوشیده از برف منگشت ، آبشار زیبای شوین ، شالیزارهای منطقه روستایی سادات حسینی ، باغات حاجی کمال ، روستای زیبای قلعه سرد بالا ، دشت بزرگ و کوه سفید ، دریاچه سد کارون سه به طول 60کیلومتر و بستر مناسب برای ورزش های آبی و کوهنوردی تنها بخشی از ظرفیت های گردشگری منطقه دهدز می باشد.

بخشدار دهدز در این ارتباط می گوید: این منطقه کوهستانی در صورت آماده شدن تکمیلزیرساخت ها ، می تواند به قطب گردشگری استان خوزستان تبدیل شود و اقتصاد و معیشت مردم این منطقه را به طور کامل متحول سازد.

حجت الله خسروی افزود: خوشبختانه در دولت تدبیر و امید بخصوص در مدت هشت ماه اخیر کارها و اقدام های خوبی برای رفع محرومیت ها ، آوردن امکانات و خدمات زیربنایی به روستاهای منطقه و ایجاد رضایتمندی در مردم ولایتمدار دهدز انجام شده است.

وی حجم کارهای عمرانی انجام شده اخیر در زمینه ایجاد امکانات تفریحی ، ورزشی ، راههای ارتباطی و ایمنی روستاهای منطقه و آبرسانی روستایی را حدود 15میلیارد ریال عنوان کرد.


* کشاورزی و دامداری معیشت اصلی مردم دهدز

کشاورزی ، دامداری و باغداری معیشت اصلی مردم دهدز را تشکیل می دهد . وجود 20هزار راس دام سبک و بیش از پنج هزار هکتار زمین کشاورزی (آبی و دیم) بخشی از ظرفیت های اقتصادی منطقه است.

کارشناسان بر این باورند که توسعه بخش باغداری با توجه به کوهستانی و شیبدار بودن زمین از مزیت خوبی برخوردار بوده که لازم است کارهای ترویجی برای توسعه باغات بخصوص زیتون از سوی سازمان جهاد کشاورزی انجام شود.

مراتع به نسبت خوب ، آب و هوای مناسب ، شرایط مطلوبی برای توسعه دامداری و دامپروری صنعتی در منطقه دهدز فراهم کرده که در صورت تخصیص اعتبار ، پرداخت وام ارزان قیمت و تشویق کارآفرینان می توان در این بخش نیز تحول خوبی را رقم زد.

* تبدیل بخش به شهرستان خواسته اصلی مردم دهدز

دهدز همزمان با دهکرد (شهرکرد) و کرج در سال 1311 بر اساس تقسیمات کشوری تبدیل به بخش شد و از آن زمان تاکنون به دلایل مختلف از جمله دسترسی نداشتن به راههای ارتباطی و البته جمعیت کم به صورت بخشداری اداره شده است.

شهروندان دهدزی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، تبدیل این بخش به شهرستان را خواسته و مطالبه اصلی از دولت تدبیر و امید بیان کردند.

این شهروندان با بیان اینکه تبدیل این منطقه به شهرستان ، راه را برای توسعه و جبران عقب ماندگی ها و بهره گیری از ظرفیت های طبیعی منطقه را هموار خواهد کرد از استاندار خوزستان خواستند به این خواسته آنان جامه عمل بپوشاند و موضوع را از طریق وزارت کشور پیگیری کند.

خسروی بخشدار دهدز با بیان اینکه خواسته مردم منطقه برای تبدیل دهدز به شهرستان معقولانه است گفت:این موضوع به وزارت کشور برای تصویب منعکس شده ولی تبدیل یک بخش به شهرستان آیتم هایی نیاز دارد که این آیتم ها در حال بررسی است.

* شهرداری دهدز بدون درآمد

شهرداری دهدز در سال 1381کار خود را شروع کرد ولی با گذشت 14سال از شروع به فعالیت شهرداری، این سازمان برای اجرای طرح های عمران شهری نیازمند تخصیص اعتبار دولتی است.

به گفته بخشدار دهدز ، درآمد شهر 9هزار نفری دهدز در حد صفر است و به ناچار برای ایجاد زیرساخت های شهری باید اداره کل امور شهری و شوراهای استانداری خوزستان و اداره کل امور مالیاتی استان اعتبار لازم را برای اجرای طرح های عمران شهری تخصیص دهد.

خسروی می گوید: با این وجود با پیگیری های صورت گرفته ، بیشتر خیابان های شهر دهدز در چند ماه اخیر آسفالت شده و بخش های عمومی و خدماتی شهر ساماندهی شده است.

وی با بیان اینکه بیشتر مسئولان شهری دهدز بومی و متعلق به این منطقه می باشند گفت: این یک مزیت است چون مسئولان منطقه با حضور دائمی خود در منطقه و درک همه مشکلات و کاستی ها ، همه توان برای جلب رضایت مردم و عمران و توسعه منطقه و محرومیت زدایی به کار گرفته اند.

* اجرای طرح ملی اتوبان خوزستان به اصفهان فرصتی برای ایجاد تحول در دهدز

اجرای طرح ملی جاده اتوبان خوزستان به اصفهان فرصتی برای ایجاد تحول در دهدز و شتاب بخشیدن به روند توسعه ارزیابی می شود.

این طرح در چند جبهه کاری در مسیر اهواز - باغملک - ایذه از سوی اداره کل راه و شهرسازی خوزستان شروع شده ولی به علت ناکافی بودن اعتبار به کندی پیش می رود.

کارشناسان پیش بینی می کنند با گذر این اتوبان از شهر دهدز و افزایش تردد خودروها و به تبع آن رونق بخشیدن به اقتصاد و معیشت محلی مردم می توان از ظرفیت های گردشگری و طبیعی منطقه استفاده کرد.

* پیگیری برای ساخت مصلای نماز جمعه

شش ماه پیش با حضور نماینده ولی فقیه در خوزستان و امام جمعه اهواز ، امام جمعه دهدز معرفی و نماز باصلابت جمعه با حضور مردم این منطقه که اصالتا' بختیاری هستند برگزار شده است.

در این مدت تلاش هایی از سوی امام جمعه و بخشدار دهدز برای ساخت مصلای نماز جمعه شروع شده و نخستین گام در این ارتباط ، پیگیری تخصیص زمین آن بوده است.
البته در این میان یک کار فرهنگی با ارزش انجام شده و آن ساخت مکانی آبرومند در محل دفن دو شهید گمنام هشت سال دفاع مقدس است که به گفته بخشدار دهدز ، هم اکنون 90درصد کار آن انجام شده است.

* ضرورت استقرار پزشک متخصص برای شهر دهدز

بخش دهدز هنوز از داشتن یک پزشک متخصص که بتواند بخش از نیازهای درمانی مردم را برآورده کند محروم بوده و این رنجی است که همواره مردم منطقه را آزار می دهد.

البته بخش دهدز یک درمان بستر 20تختخوابی با هشت پزشک عمومی دارد ولی به نظر می رسد پاسخگوی نیاز این منطقه که در مسیر اصلی ارتباطی خوزستان به اصفهان واقع شده نیست.

بسیاری از شهروندان دهدزی ناچار هستند برای امور درمانی تخصصی خود به شهرهای ایذه ، اهواز و بعضا' اصفهان مراجعه کنند که این خود فاکتوری مهم در مهاجرت مردم به سایر نقاط برخوردار کشور می باشد.

*راه اندازی دانشگاه پیام نور و مرکز آموزش فنی و حرفه ای

بخشدار دهدز ، استقرار و راه اندازی دانشگاه پیام نور واحد دهدز ، مرکز آموزش فنی و حرفه ای و اداره کار ، تعاون و رفاه اجتماعی را مقدمه ای برای ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت عنوان می کند و می گوید: تلاش می کنیم در سال جاری اداره تامین اجتماعی را از ایذه منتزع و به صورت مستقل در دهدز راه اندازی کنیم که این خود در روان کردن کارهای مردم و پیشگیری از ترددهای غیرضروری به ایذه موثر خواهد بود.

خسروی افزود: در یک سال اخیر اقدام های موثری در راستای رفع مشکلات روستاییان از جمله آبرسانی به روستای 50خانواری 'لنده' که آب آن پنج سال قطع بود با اعتباری بالغ بر 300میلیون ریال انجام شد و در این راستا امسال نیز آبرسانی به روستای حاجی کمال با 250خانوار با پیگیری بخشداری و آب و فاضلاب روستایی خوزستان انجام خواهد شد.

وی راه اندازی پارک کودک و مجموعه ورزشی روستای موزرم با چمن مصنوعی ، ایجاد درختکاری در ورودی اصفهان و چهارمحال و بختیاری به خوزستان ، ساخت دیوار حفاظ روستای موزرم را از دیگر کارهای عمرانی و دهیاری های منطقه بیان کرد و گفت: به لطف الهی برنامه های مهمی برای خدمت رسانی بیشتر به روستاهای منطقه طراحی شده که در صورت تخصیص اعتبار مورد نیاز گام های مهمی در محرومیت زدایی از چهره روستاها برداشته خواهد شد.

خسروی افزود: با این وجود روستاهای منطقه از گاز ، تلفن ، برق ، آب و جاده دسترسی برخوردار هستند ولی مطالبات و نیازهای مردم منطبق با کارهای انجام شده نیست.
مرجع / ایرنا
برچسب ها: دهدز
:
:
:
آخرین اخبار