تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۳
کد خبر: ۱۳۰۶۹۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نماینده دزفول:
توافق با FATF خودتحریمی به بار می‌آورد
نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی با بیان این که مجلس نسبت به اجرای توافق با FATF یا کارگروه اقدام ویژه مالی موسوم به اتحادیه بین المللی مبارزه با پولشویی بی‌تفاوت نخواهد ماند
نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی با بیان این که مجلس نسبت به اجرای توافق با FATF یا کارگروه اقدام ویژه مالی موسوم به اتحادیه بین المللی مبارزه با پولشویی بی‌تفاوت نخواهد ماند، گفت: باید تصمیم‌گیرندگان، این توافق را به گونه‌ای اجرا کنند که آسیب‌های وارده به کشور به حداقل برسد زیرا توافق با FATF خودتحریمی را به دنبال دارد.

عباس پاپی‌زاده در خصوص اجرای توافق ایران FATF یا کارگروه ویژه اقدام مالی، با بیان این‌که متأسفانه جزئیات این توافق هنوز در اختیار مجلس شورای اسلامی گذاشته نشده است، اظهار کرد: مجلس از وزیر اقتصاد در رابطه با این توافق سؤال کرده اما پاسخ مشخص و قانع‌کننده‌ای دریافت نکرده است.

وی افزود: قطعا در روزهای آتی مجلس شورای اسلامی جهت نظارت به مساله توافق با FATF و نحوه اجرای این توافق ورود خواهد کرد و با توجه به جمع‌بندی صحبت‌های اخیر نمایندگان، مجلس نسبت به قرارداد با اتحادیه بین‌المللی مبارزه با پولشویی بی‌تفاوت نخواهد ماند و در خصوص توافق با این کارگروه، مصالح نظام را که باید در بعد نظارتی دنبال کند با بهره‌گیری از ابزارهای قانونی خود لحاظ خواهد کرد.

پاپی‌زاده در خصوص اتحادیه FATF خاطرنشان کرد: این کارگروه به بهانه شفاف‌سازی مالی در رابطه با پولشویی اطلاعات مالی کشورها را کنترل و بر این اطلاعات نظارت می‌کند. با این وجود معتقدیم در کارگروه مذکور و سایر سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای به صورت سلیقه‌ای برخورد می‌شود و سازمان ملل و دیگر سازمان‌های بین‌المللی که آمریکا و غرب در آن‌ها تأثیرگذار هستند، در واقع به وسیله‌ای برای تأمین منافع آمریکا و غرب تبدیل شده‌اند و آمریکا و غرب از طریق این‌گونه سازمان‌ها، اطلاعات کشورهای مدنظر خود را با هزینه و موانع کمتر دریافت می‌کنند.

وی بیان کرد: با توجه به این‌که ایران همواره مورد هجوم سیاسی و اقتصادی کشورهای غربی قرار گرفته است و به ویژه در 38 سال گذشته کشور شماره یک در اعمال تحریم از سوی آمریکا و غرب بوده است، باید برای حفظ نظام و بقای مردم راه‌های جدیدی که کاهش فشار تحریم‌ها را به دنبال دارد، احصاء و پیگیری کنیم و باید از طریق راهکارهای مشروع تحریم‌ها را دور زد و با این روش، نیازهای کشور را تأمین کنیم.

پاپی‌زاده گفت: اگر در قالب توافق با FATF اطلاعات مالی کشور به صورت شفاف در اختیار کارگروه اقدام مالی قرار بگیرد، اعمال و اجرای تحریم‌ها علیه ایران شدیدا آسانتر خواهد شد و به این معنا است که این بار توسط خودمان تحریم می‌شویم و ما در یک عمل انجام‌شده قرار خواهیم گرفت که به خودتحریمی منجر می‌شود و باید به شکلی وارد توافق با FATF شد که آسیب‌هایی که به کشور وارد می‌شود به حداقل برسد نه اینکه اطلاعات مالی را به کارگروه اقدام مالی بدهیم و بعداً پشیمانی برای ما حاصل شود.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که چگونه توافق با FATF بدون نظارت و لحاظ قرار دادن مجلس شورای اسلامی اجرا شده است، تصریح کرد: متأسفانه گاهاً این اتفاق را شاهد هستیم.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار