تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۵
کد خبر: ۱۵۶۸۷۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دز ، رودخانه ای که متولی پاکسازی ندارد
با وجود رشد بی رویه جلبک ها و خزه ها در نقاط مختلف رودخانه دز هیچ ارگانی در خصوص پاکسازی این رودخانه احساس مسئولیت نمی کند
 رشد بی رویه جلبک و خزه در بسیاری از مناطق رودخانه دز در کنار ورود فاضلاب و زباله های رها شده در جریان آب ، آینده ای نگران کننده را برای این رودخانه رقم زده است.

لایروبی نشدن رودخانه دز ، فاضلاب ، تجاوز به حریم رودخانه با ایجاد دهها سازه و رستوران در کنار کاهش دبی و اینک رشد بی رویه جلبک ها عواملی هستند که رودخانه دز را از نفس انداخته به طوریکه در بسیاری از نقاط این رودخانه آب راکد شده و جریان ندارد.

دز ، رودخانه ای که متولی پاکسازی ندارد

معاون امور شهری شهرداری دزفول با بیان اینکه لایروبی و پاکسازی رودخانه دز چندی پیش از سوی این شهرداری آغاز شده گفت:با توجه به رشد بی رویه جلبک ها در برخی نقاط رودخانه دز عملیات لایروبی رودخانه با کمک کارگران این شهرداری آغاز شده ولی به طور قطع این عملیات نمی تواند راهکار خوبی باشد. 

محمد ابوالحلاج با اشاره به اینکه لایروبی رودخانه دز بصورت موقت انجام می شود گفت: لایروبی و پرداختن به مشکلات رودخانه دز نیازمند همکاری همه جانبه همه دستگاه ها و ادارات می باشد و پاکسازی و لایروبی توسط شهرداری به تنهایی امکان پذیر نیست. 

معاون امور شهری شهرداری دزفول اضافه کرد:نهادهایی که اقدام به فروش آب به کشاورزان می کنند باید مقداری از درآمد حاصل از فروش آب را به لایروبی رودخانه اختصاص دهند.

ابوالحلاج ادامه داد:علاوه بر رشد بی رویه جلبک ها انبود زباله ها نیز در رودخانه مشاهده می شود که ناشی از تجمع زباله در پشت سد تنظیمی و متعلق به بالادست رودخانه می باشد که متولیان نگهداری و مدیریت سد تنظیمی به جای جمع آوری این زباله ها از پشت دریچه های سد ،‌هفته ای 2 بار دریچه سد را باز کرده و زباله ها را به پایین دست رودخانه هدایت می کنند در حالی که جمع آوری زباله ها در پشت سد هزینه کمتری در بر خواهد داشت. 

وی خواستار تقسیم وظایف و ورود کلیه ارگان های مرتبط با رودخانه دز شد و گفت:همه ارگان های ذیربط باید برای پاکسازی و لایروبی رودخانه دز ورود کنند.
 
مدیر روابط عمومی شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری شمال خوزستان نیز در پاسخ به خبرنگار ایرنا گفت:شبکه آبیاری وظیفه نظارت ومدیریت کانالهای آبیاری را دارد و مدیریت رودخانه بر عهده امور آب می باشد .

مسعود پرموز افزود:وظیفه حفاظت از حریم،برداشت و مدیریت رودخانه دز بر عهده امور آب می باشد.

مدیر امور آب شمالغرب استان خوزستان نیز گفت:مدیریت رودخانه دز بر عهده امور آب است اما مسئولیت پاکسازی رودخانه در محدوده شهر بر عهده شهرداری می باشد.

سیدمحمد سجادیان افزود:از آنجا که نصب پل شناور در پایین دست پل باستانی از سوی شهرداری باعث کندی سرعت جریان آب و رشد بی رویه جلبک ها و خزه ها در این محدوده شده لذا شهرداری دزفول وظیفه پاکسازی این محدوده از خزه و زباله را نیز بر عهده دارد.

وی در خصوص جمع آوری زباله در پشت سد تنظیمی نیز گفت:به علت ایجاد خلاء در پشت سد تنظیمی علی کله امکان جمع آوری زباله ها از پشت سد به وسیله قایق وجود ندارد لذا زباله ها باید از پشت دریچه سد رهاسازی شده و جمع اوری آنها در پایین دست سد تنظیمی علی کله انجام شود.

مدیر امور آب شمالغرب استان خوزستان گفت:مسئولیت لایروبی گل و لای رودخانه بر عهده امور آب است اما مسئولیت پاکسازی و جلبک زدایی از رودخانه بر عهده محیط زیست و شهرداری است.

فرهاد قلی نژاد رئیس حفاظت محیط زیست دزفول نیز گفت:وظیفه جمع آوری زباله ها بر عهده تولید کننده زباله است و با توجه به اینکه پارکهای سطح شهر اکثر زباله ها را تولید و وارد رودخانه می کنند وظیفه پاکسازی آن بر عهده متولی آن که شهرداری است می باشد.

وی افزود:لایروبی رودخانه دز بر عهده امور آب است ولی وظیفه پاکسازی بر عهده تولید کننده زباله است .مسئولیت پاکسازی سازه های دست کند مشرف بر رودخانه دز که کاربرد گردشگری دارند بر عهده میراث فرهنگی می باشد.

رودخانه دز که زمانی از آن به عنوان سومین رودخانه پرآب کشور نام برده می شد شاهرگ حیات اقتصادی شمال خوزستان بوده و نقش اساسی و مهمی در پویایی اکوسیستم و محیط زیست منطقه و نیز تولید بیش از پنج میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی در شمال استان خوزستان دارد. 

این رودخانه با آبی زلال علاوه بر پتانسیل گردشگری ، زیستگاه انواع آبزیان بومی و بعضا منحصر بفرد است که به دلیل بی توجهی مورد تهدید پسماند ، فاضلاب خام و آلودگی قرار گرفته است. 
دبی رودخانه دز عمدتا بین 150 تا 180 مترمکعب بر ثانیه در نوسان است. 
مرجع / ایرنا
برچسب ها: رودخانه دز
:
:
:
آخرین اخبار