تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۷
کد خبر: ۱۷۴۶۷۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ساکنان رانده از منبع آب اهواز ، جامانده از شهر رامین
کوی منبع آب اهواز یکی از پرخطرترین خیابان های شهر است که به تازگی تعدادی از واحدهای خیابان چهار خالدی آن تخریب شده اند و حالا برخی ازساکنان این واحدها که عمدتا مستاجر هستند و ازمنبع آب رانده شدند امیدی برای سکونت در شهر رامین هم ندارند.

ساکنان رانده از منبع آب اهواز ، جامانده از شهر رامین

منبع آب منطقه ای در دل شهر اهواز است که جان ساکنان آن به دلیل ساختن خانه هایی در دامنه کوه در بستری نا مناسب در معرض تهدید است و سال هاست درخصوص تخریب خانه ها اخطار داده می شود اما پافشاری ساکنان به ماندن و بی برنامگی مدیران سبب شده تا چاره اندیشی درستی در این خصوص صورت نگیرد.

با شروع بارش باران و بروز حوادثی نظیر غلتیدن صخره های کوه در این منطقه، بار دیگر ضرورت جابجایی خانه های ساخته شده در پهنه خطر کوی منبع آب مطرح شد تا پیش از آنکه حادثه تلخی رخ دهد ساکنان این واحدها ساماندهی شوند، در پی تخریب 6 واحد از ساختمان های موجود در پهنه فوق خطر واقع خیابان چهار خالدی منبع آب، به سراغ اهالی این محله رفتیم تا از نزدیک در جریان این امر قرار گیریم.

کوچه های باریک با شیب بسیار تند، خانه های ساخته شده از بلوک و مجاورت با کوه های لرزانی که سنگ های هر کدام با کمک سیمان و بتن سرپا نگه داشته شده اند، هرکدام یک خطر بالقوه برای اهالی تلقی می شوند.

در تمام محله منبع آب، نام خیابان چهار خالدی بیش از سایر خیابان ها برای مردم محله آشناست، خیابانی که همیشه صحبت از تخریب خانه هایش بوده و هر از گاهی میزبان لودرهایی برای خراب کردن واحدهای آسیب پذیر بوده است.

خیابان چهار خالدی منبع آب این روزها صحنه خانه های خراب شده ای است که در هرکدام چند خانواده مشغول خارج کردن مواد ضایعاتی آن هستند، در اولین خانه این خیابان مردی قرار دارد که با تمام توان چکش را بلند می کند و بر تن بلوک های ساختمان خراب شده اش فرود می آورد تا آهن های درون بلوکها را بیرون بکشد، او می گوید ببین از صبح تا حالا فقط 2 کیلو آهن جمع کردم که می شود چهار هزار تومان، خانه ام که خراب شد حداقل آهن پاره هایش را بفروشم و به زخم های زندگیم بزنم.

این ها را مالک یکی از ساختمان های خراب شده در پهنه خطر منبع آب می گوید، جایی نزدیک به خانه شادمهر 6 و شقایق چهار ساله که پارسال بر اثر سقوط صخره فوت کردند.

این مرد چهار فرزند دارد که سه تای آنها پسرند و هر سه با پدر مشغول خارج کردن آهن از بلوک ها هستند، ادامه می دهد: این خانه 2 طبقه بود یکی از طبقات آن را چهل میلیون تومان خریدم و در آن ساکن شدیم شهرداری چند باری به ما برای تخلیه خانه تذکر داده بود اما ما جایی برای رفتن نداشتیم.

حدود 10 روز پیش شهرداری بار دیگر اخطاریه داد و سه روز بعد با ماموران و دادستانی برای تخلیه آمدند تنها فرصت خارج کردن بعضی از اسباب خانه را داشتیم و مابقی زیر آوار ماندند، اسباب و وسایل را در خانه همسایه گذاشتیم و خودمان فعلا بی خانمان هستیم زیرا هنوز حتی اجازه رفتن به شهر رامین را هم نداریم و موضوع در مرحله کارهای اداری است.

یوسفی مستاجر یکی دیگر از واحدهای تخریب شده است وضعیت ظاهری و خستگی چهره اش گواه گذراندن روزهای سخت او را می دهد ما را به سمت خانه همسایه می برد جایی که وسایلش را در حیاط آن خانه جا داده است از یک ماشین لباس شویی 2 قلو لباس های خیس فرزندش را بیرون می آورد و می گوید: ببین هنوز خیس هستند روز تخریب خانه ها حتی اجازه ندادند لباس ها را در بیاوریم بخشی از وسایل را سریع خارج کردیم و بعضی دیگر مانند فرش در خانه ماند.

با او به سمت مدرسه ستایش در منبع آب می رویم جایی که خانواده او و 2 خانواده دیگر 2 شب را در نمازخانه این مدرسه سپری کردند.

خانم عسکری یکی از سه خانواده ساکن در نمازخانه مدرسه از هوای سرد و نبود امکانات می گوید و ادامه می دهد: تنها تا جمعه شب اجازه سکونت داریم فرزند من آسم دارد شرایط جسمی اش مناسب نیست و این هوای سرد باعث بدتر شدن حالش می شود، شب گذشته از هلال احمر برای ما کنسرو آوردند اما هیچ وسیله ای برای گرم کردن آن نبود.

از او درباره انتقال به شهر رامین می پرسم که پاسخ می دهد: ما مستاجر بودیم هیچ پول رهنی به مالک ساختمان نداده بودیم و فقط ماهی 150 هزار تومان کرایه می دادیم شب گذشته هم مالک ساختمان برای آنکه بعدا ادعایی از سمت ما مطرح نشود قولنامه ها را گرفت و پاره کرد، برای انتقال به شهر رامین هم به ما مستاجرها هیچ قولی ندادند ، گویا معوض به مالکان این ساختمان ها تعلق می گیرد.

وضعیت ساکنان سایر خانه های خراب شده تقریبا مشابه یکدیگر است هرکدام از روستا و شهر کوچکی به امید ساختن زندگی بهتر پا به این محله گذاشته اند غافل از اینکه این نقطه از شهر به دلیل قرار گرفتن در دامنه کوه ها و بی ثباتی صخره ها به عنوان پهنه خطر شناخته شده است.

از چهار هزار و 633 خانوار در منطقه منبع آب اهواز 811 واحد در محدوده پر خطر و حدود 54 واحد در محدوده فوق خطر هستند که به گفته مسئولان استان این 54 واحد باید تخریب و ساکنان آن به شیرین شهر و یا شهر رامین منتقل شوند، سال گذشته پس از حادثه سقوط صخره که منجر به مرگ 2 کودک شد شهرداری تلاش کرد تا ساکنان این واحدها را برای سکونت در شیرین شهر متقاعد کند اما با مخالفت آنها رو به رو شد و در نهایت تعدادی از آنها به شهر رامین رفتند و مابقی در خانه های خود باقی ماندند.

امسال با شروع فصل بارش های پاییزی بار دیگر مساله سقوط صخره ها روی خانه های منبع آب مطرح شد و هفته گذشته با حکم دادستانی حدود پنج خانه تخریب شدند.

با این وجود ساکنان منتقل شده منبع آب به شهر رامین از نبود امکانات و بلاتکلیفی در سند مالکیت واحدها شکایات بسیاری دارند، آقای جدی یکی از نخستین افرادی است که سال گذشته به این شهرک منتقل شده است اما از مشخص نبودن واحد مسکونی خود انتقاد می کند و می گوید: ما در یک واحد ساکن شده ایم تا واحدهای درحال ساخت خودمان آماده شود اما هیچ سندی دال بر مالکیت ما نسبت به واحدها وجود ندارد حتی قبوض آب و برقی هم که درحال حاضر پرداخت می کنیم به نام اشخاص دیگر است.

این فرد با اشاره به اینکه اینجا هیچ امکاناتی برای ساکنان وجود ندارد و فرزندان ما سرگرمی خاصی ندارند ادامه می دهد: بارها در اطراف و داخل واحدها مار و عقرب دیده شده است که همین مساله ما را نگران می کند، از سویی دیگر هیچ مرکز درمانی و بهداشتی در شهر وجود ندارد.

آورده ساکنان منبع آب کامل نیست

مدیرعامل شرکت عمران شهر رامین اما نبود زیرساخت های لازم را به دلیل مستقر نبودن جمعیت در این شهر می داند و می گوید: سال گذشته 12 نفر از ساکنان منبع آب به این شهر معرفی شدند و اسکان یافتند درحالی که از سهم آورده آنها تنها نیمی از آن معادل صد میلیون ریال پرداخت شد.

سامان اسدی از معرفی 43 خانوار جدید خبر می دهد و می افزاید: مسکن مهر شهر رامین دراختیار ما نیست و سازنده این واحدها نیز تنها زمانی واحدها را تحویل می دهد که متقاضیان آورده خود را بپرزدازند، صحبت هایی مبنی بر پرداخت آورده آنها از سوی شهرداری یا استانداری مطرح شد اما تاکنون عملی نشده است.

از وی درباره مشخص نبودن مالکیت متقاضیان ساکن در شهر رامین نسبت به واحدها سوال می کنیم که پاسخ می دهد: در سال های قبل تعدادی متقاضی با پرداخت مبالغ کمی این واحدها را پیش خرید کرده اند اما از آنجایی که مابقی بدهی خود را نداده اند طبق مقررات باید انها را حذف و متقاضیان جدید از جمله ساکنان پیشین منبع آب را جایگزین کنیم.

اسدی با اطمینان خاطر از اینکه ساکنان پیشین منبع آب که آورده آنها پرداخت شده قطعا صاحب یکی از واحدهای شهر رامین می شوند تصریح کرد: 43 خانوار دیگر منبع آب برای ساکن شدن در شهر رامین باید آورده خود را به سازنده پرداخت کنند.

وی در پاسخ به اینکه زیرساخت های شهر رامین همچون مدرسه، بهداشت و بازارچه فراهم نیست گفت: یک مدرسه 10 کلاسه و یک مدرسه 12 کلاسه در این شهر ساخته شده است اما به دلیل کمبود دانش آموز درحال حاضر 2 کلاس چند پایه دخترانه و پسرانه در شهر برپا است.

اسدی ادامه داد: برای دانش آموزان سایر مقاطع که تعداد آنها حدود چهار نفر است سرویس رفت و برگشت به ملاثانی برقرار است اگر در سال های بعد تعداد این دانش آموزان افزایش یابد آمادگی برای برپایی کلاس در خود شهر رامین وجود دارد.

وی وجود نیروی انتظامی در این شهر را یک ضرورت دانست و اظهار داشت: نامه نگاری های بسیاری در این خصوص شده اما تاکنون منجر به استقرار نیروی انتظامی نشده است.

از اهرم قانونی استفاده می کنیم

رییس سازمان مدیریت بحران کشور آبانماه امسال پس از بازدید از محله منبع آب با اشاره به وجود اهرم‌های قانونی برای الزام و اجبار جابجایی ساکنان منازل واقع در بافت فرسوده اظهار داشت: راهکارهای متفاوتی در حوزه بافت های فرسوده وجود دارد اما در مدیریت بحران اساس کاربر پیشگیری استوار است.

اسماعیل نجار با اشاره به منازل ساخته شده در منطقه منبع آب و حصیر آباد اهواز بیان کرد: اساسا نباید اجازه ساخت و ساز در این مناطق داده می شد و در وهله دوم باید تمهیداتی برای جابجایی این منازل اندیشیده شود.

نجار با بیان این که از اهرم های قانونی برای پیشگیری از پیامدهای این معضل استفاده می شود افزود: وقتی در منطقه ای احتمال رانش زمین وجود دارد در صورت رخداد این حادثه ممکن است تعداد زیادی از ساکنان آن منظقه جان خود را از دست بدهند یا با مشکلات مالی رو به رو شوند.

معاون وزیر ادامه داد: ما باید تمهیداتی بیندیشیم و امکاناتی فراهم کنیم تا در اختیار ساکنان این مناطق در معرض خطر قرار بگیرد و آنان با میل و رغبت اقدام به جابجایی کنند.

وی توضیح داد: با توجه به وقوع حادثه در منطقه منبع آب ضرورت دارد که بازسازی مجدد صورت بگیرد و کمک و مساعدت لازم به مردم انجام شود. 

استاندار خوزستان نیز در این خصوص گفت: 811 خانه در کوی منبع آب اهواز نیاز به جابجایی دارند و باید پیش از اینکه حادثه نگران کننده ای رخ دهد جابجایی آنها انجام شود.

غلامرضا شریعتی ادامه داد: شهرداری اهواز 10 میلیارد ریال و به همین اندازه استانداری خوزستان نیز برای جابجایی فوری 100 واحد موجود در پهنه پرخطر منبع آب هزینه می کنند.

وی گفت:بیشترین نگرانی که در کوی منبع آب اهواز وجود دارد خطرریزش هنگام بارندگی است به همین دلیل نیاز است دستگاه های متولی در این حوزه اقدامات ویژه ای داشته باشند.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان شهرهای جدید به عنوان سرمایه دولت محسوب می شوند که باید مورد استفاده قرار بگیرند و در این راستا تعداد 10 خانوار که منازل آنها در کوی منبع آب تخریب شد در آنجا مستقر شده اند.

عباس پورسلان یادآور شد: هم اکنون 120 واحد مسکونی در شهر جدید رامین پیشرفت 99 درصدی و بیش از 85 درصدی دارند و برای تکمیل و ایجاد شرایط لازم برای اسکان خانواده هایی که از منبع آب به این شهر جابجا می شوند باید دستگاه های خدماتی مانند آبفا، گاز و برق تکمیل زیر ساخت های خود را سرعت بخشند.

رییس شورای شهر اهواز نیز در این خصوص گفت: هم اکنون جابجایی منازلی که در منطقه پرخطر قرار دارند یک اولویت جدی است و با وجود بارندگی های اخیر این احتمال وجود دارد که ریزش کوه باعث خسارات جانی شود.

عبدالزهرا سنواتی خواستار هوشیاری همه دستگاه ها و مجموعه شهرداری در این زمینه شد و ادامه داد: نباید اجازه داد حادثه پارسال در منطقه منبع آب که منجر به مرگ 2 نفر به دلیل ریزش کوه شد، تکرار شود.

کوی منبع آب از نخستین هسته های حاشیه‌نشینی در اهواز ،در حوزه استحفاظی منطقه 7 شهرداری و در شرق این هواز واقع است. این منطقه در سال 1388 دارای وسعتی بیش از 750 هزار مترمربع و جمعیتی حدود 22 هزار نفر با یکهزار و 170 خانوار بود.

در سال های گذشته تاکنون چند حادثه سقوط صخره بر روی منازل مسکونی این منطقه رخ داده که منجر به کشته و مصدوم شدن تعدادی از شهروندان شده است، سال گذشته نیز 2 کودک چهار و 6 ساله در اثر سقوط صخره در این محله جان خود را از دست دادند.

حال باید دید مساله ساماندهی خانه های موجود در پهنه خطر منبع آب تا رسیدن به نتیجه مطلوب پیگیری می شود و یا همانند سال های گذشته با گذر از فصل بارش ها تا سال بعد به فراموشی سپرده می شود.
مرجع / ایرنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مصطفی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
0
0
چه گزارش خوب و کاملی

ایکاش گزارشگر و اخبار نویسش هم مشخص میشد

خدا خیرتان بدهد که داری لااقل اطلاع رسانی میکنید

همواره رو به سوی اهواز و خوزستانی بهتر باشیم
همه مان
:
:
:
آخرین اخبار