تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۲
کد خبر: ۲۹۱۶۰۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خرید کلزا در خوزستان با حضور بخش خصوصی آغاز شد
خرید کلزا در خوزستان با حضور بخش خصوصی آغاز شد

  در راستای کاهش وابستگی به واردات دانه‌های روغنی و حمایت از تولید محصولات اساسی در کشور طی ابلاغ وزارت جهادکشاورزی در سال جاری مقرر شده دانه‌های روغنی داخل کشور شامل کلزا، گلرنگ، سویا، آفتابگردان و کاملینا توسط بخش خصوصی خریداری شود.

از آنجایی که بزرگترین دغدغه چند سال اخیر کشاورزان کلزاکار در خوزستان که مهمترین استان ‌تولیدکننده کلزا شناخته می‌شود موضوع تحویل و پرداخت مطالبات کشاورزان است، در سال جاری با سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی به نظر می‌رسد این مشکل مرتفع شود.

مدیر بخش کشاورزی گروه صنایع غذایی مدلل در گفت و گو با ایسنا به حضور کشت و صنعت مدلل ماهیدشت از ابتدای فصل برداشت در استان خوزستان جهت تحویل محصول کشاورزان کلزاکار اشاره کرد.

کیوان فرهنگ آسا افزود: با همفکری سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ۳۰ مرکز خرید در مناطق استان فعال و عملیات تحویل محصول از کشاورزان از ۱۷ فروردین ماه آغاز شده است.

این ‌مقام ‌مسئول، میزان خرید دانه از کشاورزان را تاکنون ۷۵۰۰ تن عنوان کرد که بیشترین میزان خرید مربوط به شهرستان شوش با ۲۷۰۰ تن، بهبهان با ۱۲۰۰ تن، کرخه با ۱۱۰۰ تن و دزفول با ۴۵۰ تن است.

وی با تاکید بر تسویه حساب مطالبات کشاورزان تحویل دهنده دانه کلزا به شرکت کشت و صنعت مدلل ماهیدشت در بازه زمانی یک ماهه، از پرداخت ۲۰ درصد از مطالبات کشاورزان طی یک‌ هفته جاری خبر داد.

پیش بینی می‌شود بیش از ۶۰ هزار تن دانه کلزا از کشاورزان خوزستانی خریداری شده و از این حیث در کشور مقام نخست را کسب کند.

قیمت خرید تضمینی کلزا به ازای هر کیلو دانه خالص ۳۵ هزار تومان از سوی دولت ابلاغ شده است.

استان خوزستان از کانون‌های تولید دانه کلزا در کشور بوده و معمولا نخستین استانی است که برداشت دانه در آن آغاز می‌شود. دانه کلزا دانه‌ای صنعتی و فسادپذیر بوده که ضرورت دارد به محض تحویل به کارخانه مقصد ارسال شود. انتظار می‌رود با عملکرد مناسب اجرایی کشت و صنعت مدلل ماهیدشت در تحویل و پرداخت وجه دانه کلزا، سطح زیر کشت این محصول در سال آینده افزایش داشته باشد.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار