تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۶
کد خبر: ۲۹۱۷۴۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مزایای استفاده از عکس هوایی و تصاویر ماهواره ای

عکس های هوایی و تصاویر ماهواره ای، به مجموعه عکس ها و تصاویر پیوسته یا مجزا گفته می شود که به وسیله هواپیمای سازمان نقشه برداری یا سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح و یا ماهواره های خاص و یا حتی پهپاد نقشه برداری که دوربین مخصوص روی آن سوار باشد، تهیه و گردآوری می شوند. این نوع داده های ارزشمند مکان محور، از ابزارهای مهم تحقیقاتی هستند که تصاویر واقعی از عوارض و خصوصیات ظاهر سطح زمین را با استفاده از هواپیما و با دوربین های عکاسی هوایی بسیار دقیق یا تجهیزات ماهواره ای، به دست می آورند. عکسبرداری هوایی از نظر فنی به روشی برای اخذ عکس از سطح زمین از نقاط مرتفع گفته می شود. این اصطلاح به طور معمول فقط برای عکس هایی که از هوا گرفته شده، استفاده می گردد. طبق اظهارات دفتر نقشه برداری آربن، دقت اسکن تهیه عکس هوایی، 21 میکرون و 28 میکرونمی باشد ومعمولا زوج عکس برای سه بعدی سازی منطقه و ایجاد دید برجسته بینی استفاده می شود.

 

نمونه عکس های هوایی

از داده های عکس های هوایی و تصاویر ماهواره ای، معمولابرای بررسی و مطالعه زمین شناسی، عمران و آبادانی، کشاورزی، حفاظت از محیط زیست، مدیریت منابع طبیعی، مدیریت بحران و تامین دلیل محاکم قضایی استفاده می شود. در واقع عکس های هوایی از نظر تعیین و تشخیص حدود املاک و اراضی و نیز حل اختلافات ملکی اهمیت دارد. به عنوان مثال، عکس هوایی مختصات دار (ژئورفرنس شده) معتبر ترین سند جهت اثبات موارد اینچنینی تامین دلیل حقوقی است. ضمن اینکه با توجه به دقت بالا در تشخیص راه ها و مرز ها کاربرد دیگر عکس های هوایی تعیین حریم عوارض است.

یکی از تفاوت های مهم عکس هوایی با تصاویر ماهواره ای، اخذ وسعت زیاد و پوششی از منطقه است به نحوی که تصاویر ماهواره ای بر خلاف عکس هوایی که کادر مشخصی دارد، سطح وسیع تری از منطقه را پوشش میدهد. البته تصاویر ماهواره ای در زمانهای مشخصی اخذ می گردد یعنی با گردش ماهواره دور زمین بطور مستمر تصاویر اخذ می گردد، یعنی در واقع از تصاویر ماهواره ای می توان جهت مقاصد ارزیابی، طراحی و نیز پایش مستمر استفاده نمود.

برای دریافت عکس هوایی، می توانید از سازمان نقشه برداری یا سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح استفاده کنید. در این سازمان ها، نقشه هوایی و عکس هوایی با مقیاس های مختلف به صورت موردی و یا پوششی وجود دارد. برای خرید عکس هوایی ابتدا لازم است، مختصات یو تی ام منطقه مورد نظر توسط کارشناس بررسی شود تا متناسب ترین داده برای منطقه شما سفارش داده شود.

لازم به ذکر است، تهیه عکس هوایی و خرید نقشه هوایی از دو منبع امکان پذیر است: خرید از منابع داخلی و سایت های معتبرخارجی. چرا که در تمامی سالها و برای تمامی مناطق ایران عکس هوایی یا تصاویر ماهواره ای موجود نیست و یا ممکن است داده های موجود دقت مورد نیاز سفارش دهنده داده را تامین نکند. در اینگونه موار نیاز است از منابع خارجی استفاده گردد. اگر وقت و یا حوصله سفارش عکس هوایی را ندارید می توانید از دفتر نقشه برداری آربن جهت سفارش نقشه هوایی و عکس هوایی کمک بگیرید تا دقیق ترین و به صرفه ترین داده برای شما فراهم گردد.

:
:
:
آخرین اخبار