تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۳:۱۳
کد خبر: ۳۶۲۰۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
گرمای اهواز در خنکای کولرهای گران!
با فرا رسيدن فصل گرما استفاده از سیستم‌های سرمایشی به‌ویژه کولر در اهواز بیشتر و بیشتر می‌شود تاجایی که بدون استفاده از این سیستم‌ها زندگی و حتی رفت و آمد در معابر عمومی برای مردم مختل می‌شود.

هر ساله در بيشتر مناطق کشور گرما با فصل تابستان می‌آید اما در اهواز این‌گونه نیست؛ مردم اهواز از اوایل بهار تا اواسط پاییز با گرما زندگی می‌کنند؛ به عبارتی مردم اهواز بيش از 7 ماه از سال را در گرما به‌سر می‌برند و در آفتاب سوزان به کار و زندگی می‌پردازند.
باتوجه به آمدن فصل گرما بازار خرید کولر در اهواز و سایر شهرهای گرم خوزستان داغ می‌شود. نگاهی به قیمت‌های فعلي انواع کولر در سطح بازار نشان می‌دهد این کالا نسبت به سال‌های گذشته افزایش زیادی در قیمت داشته است. این موضوع توان خرید بسیاری از مردم را کاهش داده، تا جایی که برخی از شهروندان اهوازی به دلیل عدم توانایی خرید، اقدام به خريد کولرهای دست دوم و یا کارکرده مي‌كنند‌.
با نيم نگاهی به واحدهای فروش کالای خانگی، نرخ برخی کولرها را از نظر گذراندیم. کولرهای دوتکه نسبت به کولرهای پنجره‌ای نرخ بیشتری داشته و در فروشگاه‌های کولر با توجه به گرایش و استقبال مردم، بیشتر به چشم می‌خورند.
قیمت این کولرها با توجه به توان سرمایشی از یک میلیون و 700 هزار تومان تا حدود سه میلیون و 700 هزار تومان است. نرخ کولرهای پنجره‌ای نیز نسبت به سال‌گذشته افزایش چشمگیری داشته‌ است.
سعید گمراوی، رییس اتحادیه لوازم‌خانگی اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، قیمت بالای دلار را دلیل گرانی کولر دانست و گفت: تا زمانی که نرخ دلار بالا باشد، وضعیت همین‌گونه خواهد بود. عدم تخصیص ارز مرجع به لوازم‌خانگی به ویژه کولر، بهای ارزش‌افزوده و هزینه‌‌های حمل و نقل از دیگر عوامل موثر در گرانی‌هاست؛ البته قیمت کولر در تمام استان‌های کشور گران است و این گرانی مختص خوزستان نیست.
وی افزود: قیمت کولر پنجره‌ای در حال حاضر از یک میلیون و 600 هزار تومان تا یک میلیون و 900 هزار تومان است که قیمت این کولرها نیز نسبت به سال‌گذشته سه برابر شده و 250 درصد افزایش قیمت داشته‌اند.
گمراوی از شهروندان خواست در هنگام خرید کولر به گارانتی کالا توجه کنند و خاطرنشان‌کرد: کولرهاي اسپیلت نیز هم‌اکنون از یک میلیون و 300 هزار تومان تا پنج میلیون و 500 هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد.
رییس اتحادیه لوازم‌خانگی از راکد بودن بازار خرید و فروش کولر به دلیل بالابودن قیمت و کاهش قدرت خرید مردم گلايه كرد.
هر فروشنده‌ای در بازار، مارک فروشگاه خود را بهترین مارک می‌داند، به همین دلیل نمی‌توان دیدگاه‌های آن‌ها را تنها ملاک عمل برای خرید قرار داد و لازم است قبل از خرید با افراد آگاه مشورت شود. در هر صورت اغلب فروشندگان کولرهای پنجره‌ای را مناسب برای خانه‌های کوچک و کولرهای دوتکه با توان بالا را برای محل‌هایی با متراژ‌های بزرگ توصیه می‌کنند.
مردم در این روزها و قبل از فرارسیدن موج شدید گرما از ترس گران شدن کولر در فصل تابستان، جهت خرید کولر به بازار می‌روند که لازم است برخی نکات در زمینه خرید کولر را مورد توجه قرار دهند.
رضا دهدشتی‌زاده، مدیرکل استاندارد خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا به شهروندان توصیه کرد: در هنگام خرید لوازم‌خانگی برقی به وجود علامت استاندارد و برچسب انرژی توجه کنند و لوازم‌خانگی به ویژه وسایل سرمایشی که بیشترین استفاده را در اهواز دارند، باید مصرف انرژی کمتری داشته باشند که با توجه به برچسب انرژی می‌توان به این مساله پی‌برد.
وی افزود: برچسب انرژی نشان‌دهنده میزان مصرف انرژی است و نشان استاندارد در کالاها سطح ایمنی از خرید را افزایش می‌دهد. لوازم‌‌خانگی برقی به‌ویژه کولرهای وارداتی باید دارای کد طرح شبنم باشند و الصاق و وجود این کد براي لوازم برقی وارداتی الزامی است.
دهدشتی‌زاده تصریح‌کرد: اگر شهروندان لوازم‌برقی وارداتی را بدون کد شبنم در بازار مشاهده کنند، حتما با سامانه اداره‌کل استاندارد به شماره 1517 جهت پیگیری و رسیدگی به این مساله تماس بگیرند. کالایی که برچسب شبنم نداشته باشد، قاچاق هستند و تضمینی بر کیفیت آن وجود ندارد.
وی عنوان‌کرد: شهروندان سعی کنند کولرهای ساخت کشورهای معتبر را خرید و استفاده کنند و در صورت امکان این کالاها را از نمایندگی‌های مجاز در بازار بخرند و در خرید کولر و دیگر لوازم برودتی و برقی از مشورت‌های نمایندگی‌ها برای اطلاع از نوع خرید و چگونگی استفاده و نصب این لوازم بهره‌مند شوند.
از آنجایی که بيشتر لوازم برقی ممکن است در طول استفاده دچار نقص و مشکلاتی شوند و کولرها هم از این مساله مستثنی نیستند، به سراغ اتحادیه تعمیرکاران وسایل برودتی در اهواز می‌رویم. هیبت‌الله لاری، رییس این اتحادیه به خبرنگار ايسنا گفت: با توجه به اقیلم خوزستان و افزایش گرما در فصول بهار و تابستان، شاهد هستیم که بیشتر مواقع به صورت گسترده‌ای از تاسیسات برودتی به ویژه کولر و تاسیسات برودتی در بخش‌های خانگی، صنعتی و تولیدی استفاده می‌شود.
لاری اظهارکرد: با توجه به تحریم‌های اقتصادی موجود ما مجبور هستیم که کالای برقی مورد نیازخود را از کشورهای آسیای شرقی که چین هم یکی از این کشورها است وارد کنیم. محصولات این کشورها به ویژه چین کیفیت بسیار پایینی دارند.
وی افزود: به شهروندان توصیه می‌كنم کولر را از شرکت‌های تولیدکننده با سابقه در تولید و ساخت، خریداری کنند زیرا به‌راحتی نمی‌توان به مارک‌ها و برندهای جدید کولر اعتماد و اطمینان کرد.
لاری با بیان این‌که کولرهای گازی با نام میتسوبیشی، کریر، اجنرال و ال‌جی نسبت به دیگر برندها کیفیت و دوام بهتری دارند، خاطرنشان‌کرد: به مردم توصیه می‌کنم اقدام به خرید کولرهای پنجره‌ای و يا درصورت نیاز کولرهای دوتکه یا اسپیلت کنند. کولرهای پنجره‌ای عمر بیشتر، استهلاک کمتر و قیمت مناسب‌تری دارند.
رییس اتحادیه تعمیرکاران و خدمات فنی تاسیسات برودتی معتقد است: با توجه به این‌که کولرهای اسپیلت دارای سنسورهای هوشمند هستند، به‌راحتی نمی‌توان قطعات آن‌ها را جهت تعمیر تامین کرد و برای تعمیر این کولرها تعمیرکاران با مشکل مواجه هستند.
با این وجود فروشندگان معتقدند کولرهای اسپیلت یا دوتکه به دلیل دارابودن ویژگی‌هایی همچون توزیع یکسان سرما در کل فضا، تنظیم ساعت و تایمر، گردش خودکار، عدم انتقال آلودگی از بیرون به داخل و مجهز به فیلتر تصفیه هوا و دیگر ویژگی‌ها کارایی بهتری نسبت به کولرهای پنجره‌ای دارند و برق مصرفی کولرهای پنجره‌ای 1،5 برابر کولرهای اسپیلت می‌باشد.
لاری در ادامه به مردم هشدار داد: کولرهايي كه نیاز به تعمیر دارند را نزد مراکز تعمیرکاری مجاز و دارای پروانه کسب ببرند و فریب آگهی‌های افراد سودجو در زمینه تعمیر را نخورند. تعمیرکاران غیرمجاز فاقد بار علمی هستند و اطمینانی از تعمیر کولر در این واحدها وجود ندارد.
در حال حاضر حدود 350 واحد تعمیرکاری و خدمات فنی تاسیسات برودتی در اهواز وجود دارد که انتظار می‌رود مردم در صورت بروز مشکل در کولر به این مراکز مراجعه کنند.
همچنین توجه به ابعاد خانه و توان سرمایشی کولر از دیگر نکاتی است که باید شهروندان به آن توجه کنند و کولر از هر نوعی باید مناسب با ابعاد و متراژ خانه و یا محل مورد استفاده باشد.
اگرچه با گران‌تر شدن برخی اقلام در بازار ممکن است تقاضا براي آن کاهش یابد اما اجتناب از خرید کالاهای ضروری امکان‌پذیر نیست. به همین دلیل با توجه به نزدیک شدن فصل تابستان و افزایش گرما، شهروندان بهتر است قبل از خرید کولر با افراد آگاه مشورت و یا قبل از خرید، اطلاعاتی در زمینه مارک مورد نظر کسب کنند تا در این شرایط گرانی از خرید خود پشیمان و در آینده دچار مشکل نشوند.
مرجع / ایسنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
1
3
زنده بادپنکه وشرجی وزجرکشیدن ازگرما.بی پولی همینه داداش
:
:
:
آخرین اخبار