تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۲
کد خبر: ۸۹۶۲۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آلاینده ها در 43 نقطه وارد کارون می شوند
معاون مديركل دفتر كلان آب و آبفاي وزارت نيرو گفت: هيچ كارشناس با دانشي، به انتقال آب بين حوضه​اي با هر هدفي معتقد نيست.

هدايت فهمي در در جلسه شوراي حفاظت كيفي كه در استانداري خوزستان برگزار شد، اظهار كرد: در كشور حدود 33 ميليارد مترمكعب پساب توليد مي​شود كه 4.8 ميليارد مترمكعب آن پساب فاضلاب شهري است كه هر مترمكعب آب آلوده مي​تواند 8 تا 15 مترمكعب آب سالم را آلوده كند.

وي با اشاره به بالا رفتن EC رودخانه​ها اظهار كرد: وضعيت رودخانه​هاي كشور از نظر خودپالايي به مرز خطرناكي رسيده است و در خوزستان نيز اين وضعيت شدت بيشتري دارد. EC بيش از نيمي از آبهاي زيرزميني در مرز بحراني قرار دارد.

معاون مديركل دفتر كلان آب و آبفاي وزارت نيرو اظهار كرد: تصميماتي كه در زمينه تخصيص آب و انتقال آب گرفته شده تصميمات دردناكي است كه بايد آن را بپذيريم. سهم آب همه را داده​ايم و آبي در رودخانه​ها نمانده اما همه همچنان خود را صاحب آب مي​دانند. كه لازم است اين مسير اصلاح شود. تخصيص آبي كه انجام شده به اين صورت بود كه به متوسط آورد رودخانه​ها آب تخصيص داده شده بنابراين وقتي خشكسالي رخ مي​دهد، چنانچه اين تخصيص آب محقق نشود، قطعا با بحران جدي مواجه مي​شويم اين در حالي است كه تخصيص آب بايد بر اساس 95 درصد احتمالات زماني از جمله بارش​ها صورت بگيرد. تا پايين دست در زمان خشكسالي خشك نشود و سهم خود را از آب موجود بردارد.

فهمي اظهار كرد: در انتقال آب بين حوضه​اي قطعا بايد ارزش اقتصادي، اجتماعي، امنيتي و محيط زيستي مدنظر قرار بگيرد چون آب همچون نفت يك سرمايه ملي است. البته معناي اين اقدام اين نيست كه از مبدا داراي آب براي مقصدي كه آب را به خوبي مصرف نمي​كند، آب بفرستيم و هيچ كس اين را تاييد نمي​كند. در وزارت نيرو هفت شرط براي اين كار در نظر گرفته شده است.

وي افزود: در مورد سدسازي بايد گفت كه اين اقدام آخرين گزينه ماست و انتقال آب نيز آخرين گزينه است و با رعايت تمام جنبه​هاي زيست محيطي، اقتصادي، اجتماعي، مسائل فرهنگي، قومي، و ساير مسائل بايد صورت بگيرد. وزارت نيرو نيز به اين نتيجه رسيده كه پروژه​هايي را انجام دهد كه از نظر اجتماعي، مقوليت، از نظر اقتصادي، پايدار، و از نظر زيست​محيطي، دوستدار محيط زيست باشد و همچنين از نظر سياسي، نه تنها عزم سياست​گذاران بلكه مشاركت مردمي را نيز داشته باشند.

معاون مديركل دفتر كلان آب و آبفاي وزارت نيرو اظهار كرد: وزرات نيرو از شوراي حفاظت كيفي رودخانه كارون انتظار دارد كه تمهيداتي انديشيده شود تا از ورود زه​آب، پساب، و فاضلاب در طول رودخانه جلوگيري شود. قابل توجه است كه 43 نقطه در مسير رودخانه قرار دارد كه آلاينده​ها را وارد آب مي​كند.

فهمي در ادامه به موضوع سد گتوند اشاره كرد و گفت: بايد اجازه دهيم يك مرجع علمي مستقل مانند دانشگاه تهران روي اين موضوع كار كند. قرار نيست كسي اشتباهاتي را كه رخ داده توجيه كند اما من به عنوان يك كارشناس با حجم اين مخزن موافق نبوده​ام.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار