تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۱
کد خبر: ۹۳۰۷۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون بهره برداری شرکت آبفای خوزستان عنوان کرد:
قطع آب مشتركين پرمصرف/ تنش آبي در 6 شهر استان
معاون بهره​برداري شركت آب و فاضلاب خوزستان گفت: بر اساس برنامه ريزي‌هاي صورت گرفته آب مشتركين پرمصرف استان به زودي قطع خواهد شد.

محسن دُرفشان در نشست خبري که امروز، 6 تیرماه به مناسبت هفته صرفه​جويي در مصرف آب برگزار شد، اظهار كرد: 55 درصد آب شرب شهرستانهاي استان از رودخانه​هاي سطحي و مابقي از منابع زيرزميني تامين مي​شود و خوزستان نسبت به كشور از شرايط خاصي برخودار است زیرا با شاخص​هاي متنوعی آب شرب را توزيع مي​كند.

وي افزود: در حال حاضر آزمايشگاه كنترل كيفي آب در خوزستان فعال است و گزارش​هاي لازم را به آزمايشگاه مركزي اعلام مي​كند.

دُرفشان با اشاره به عدم جیره بندی آب شهرهای خوزستان تصريح كرد: در حال حاضر 620 هزار مشترك در استان داريم كه يك ميليون و 500 مترمكعب آب شرب به آن‌ها مي​دهيم.

وی عنوان کرد: اجراي طرح آبرساني غدير يكي از اقدامات بسیار خوب وزارت نيرو در تامين آب شرب استان بوده است كه اكنون از طریق این طرح شهرهای اهواز، آبادان، خرمشهر، دشت آزادگان و روستاهاي اطراف اين شهرها از آب سالم و بهداشتی بهره​مند شده​اند.

درفشان ادامه داد: منابع آبي طرح آبرساني غدير از درياچه دز (شيرين​ترين آب كشور) تامين مي​شود كه در شرايط عادي داراي EC 500 میکروموس است.

معاون بهره​برداري شركت آب و فاضلاب خوزستان گفت: به دليل نياز اعتباري و هزينه​بر بودن اجراي طرح غدير، این طرح در قالب چندين فاز اجرا مي​شود. ابتدا شهرهاي مركزي و جنوبي استان از آن بهره​مند شدند و در آبادان و خرمشهر نیز با استفاده از آب اين طرح EC آب مصرفی از 4 هزار به 1600 میکروموس كاهش یافت.

وی افزود: در حال حاضر 80 درصد آب شرب آبادان به ميزان 100 هزار مترمكعب از طرح آبرساني غدير تامين مي‌شود. همچنين استفاده 60 درصدي از آب اين طرح براي اهواز، وضعیت آب شرب این شهر را به شرايط مطلوب رسانده است که البته در اهواز هنوز تا شرايط ایده آل فاصله داريم.

درفشان بيان كرد: در خرمشهر در هر شبانه​روز 70 هزار مترمكعب آب از محل طرح غدير تامین مي​شود كه این میزان 100درصد آب مورد نیاز این شهر را با EC 1800 میکروموس پوشش مي​دهد.

معاون بهره​برداري شركت آب و فاضلاب خوزستان با اشاره به افت فشار آب در بخش خانگي گفت: پوسيدگي و قديمی بودن تجهيزات، مشكل شكستگي خطوط انتقال را ايجاد مي​كند و به همين منظور تا زمان انجام تعمیرات، آب با افت فشار مواجه مي​شود و شبكه​هاي آبرساني شهري خوزستان به دليل فرسودگي پرت آب بالایی دارد.

وی اظهار كرد: شهرهايي از جمله زیدون، لالي، سالند، حسينيه، ايذه و آغاجاري به دليل كاهش سفره‌هاي زيرزميني دچار تنش آبي هستند.

درفشان با بیان اینکه ميزان EC آب شرب خوزستان از 500 تا 2900 میکروموس در مناطق مختلف متغير است، خاطرنشان کرد: ما نگاه درآمدي به تامين آب شرب استان نداريم. تامين آب شرب براي شركت بسیار هزينه​بر است و هر مترمكعب آبي را با قيمت 250 تومان به مشترك مي​دهيم اما برای تامین آن 800 تومان هزينه می‌کنیم.

وی با اشاره به پر هزینه بودن ایجاد شبكه​هاي فاضلاب در استان گفت: در حال حاضر طرح​هاي ايجاد شبكه فاضلاب در 16 شهرستان اجرا مي‌شود و اخيرا شهرهاي ايذه، شوش، انديمشك و بهبهان نيز به این طرح‌ها اضافه شده‌اند.

معاون بهره​برداري شركت آب و فاضلاب خوزستان ادامه داد: در حال حاضر 7 تصفيه​خانه فاضلاب استان از محل فاينانس در شهرهاي بندرامام، ماهشهر، شادگان، آبادان و خرمشهر در حال احداث است. برای تكميل پروژه​هاي نيمه تمام شبكه فاضلاب خوزستان درصدد هستیم 270 ميليارد تومان اوراق مشاركت منتشر کنیم که به محض صدور مجوز از وزارت نيرو، این اوراق منتشر خواهند شد.

درفشان با تاکید بر لزوم پرداخت بدهی های مشترکین گفت: مطالبات فعلي شركت 24 ميليارد تومان است که مربوط به مشتركين خانگي، دستگاه​هاي اجرايي، شركت​ها و نهادها می‌شود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار