تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۴
کد خبر: ۹۷۱۵۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
عضو کمیسیون کشاورزی: باید «آب» را اقتصادی کرد
یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس بر اقتصادی کردن آب تاکید کرد و گفت: باید آب را برای کالاهای ارزشمند استفاده کرد.

عباس پاپی‌زاده اظهار کرد: با توجه به این که چند دهه است که وارد مرحله منفی بیلان آب شده‌ایم و غفلتی چند دهه‌ای در این زمینه اتفاق افتاده است، وزارت نیرو و مدیریت منابع آبی کشور باید به یک اقدام اساسی برسند اما متاسفانه هنوز اقدام جدی صورت نگرفته است.

وی افزود: یکی از کارهایی که می‌تواند موثر باشد، نصب کنتور هوشمند بر چاه‌های کشاورزی است. بیش از 90 درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود در نتیجه اثرات صرفه‌جویی در این بخش چندین برابر دیگر حوزه‌ها خواهد بود.

پاپی زاده تصریح کرد: در حال حاضر هزینه مختصری برای آب پرداخت شده و آب بی‌حد و حصری از چاه‌ها خارج می‌شود و به همین دلیل کشاورزان علاقه‌ای به افزایش بهره‌وری از آب و استفاده از شیوه‌های جدید آبیاری ندارند و با وجود تسهیلات خوبی که دولت در نظر گرفته، استقبال زیادی نشده است.

این نماینده مجلس عنوان کرد: باید الگوی کشت مناسب و کم‌مصرف‌ترین الگوی کشت را برای هر منطقه تعریف کنیم. مثلا کشت چغندر را به خوزستان بیاوریم تا در فصل پاییز توسط نزولات آسمانی آبیاری شود. برای شهری مثل اصفهان هم کم‌آب‌برترین محصولات را تعریف کنیم و در این صورت، مصرف آب از یک سوم تا نصف کاهش پیدا می‌کند.

پاپی‌زاده افزود: از طرف دیگر، می‌توان از طریق کنتورهای هوشمند در چاه‌های کشاورزی، میزان خروج آب را کنترل کرد. در این صورت وقتی کشاورز ببیند نمی‌تواند هر اندازه که بخواهد آب مصرف کند به دنبال کشت محصولاتی می‌رود که به مقدار کمی آب نیاز دارند. اینجاست که آب ارزش اقتصادی پیدا می‌کند (در علم اقتصاد، کالاهایی قیمت دارند که محدود باشند)

این عضو کمیسیون کشاورزی تاکید کرد: باید آب را اقتصادی کنیم و برای کالاهای ارزشمند استفاده و الگوهای کشت خاص تعریف کرد. در کنار آن، باید سهمیه‌هایی تعریف شود؛ منتهی اشکالی در کار وزارت نیرو وجود دارد که به دنبال این است که کشاورزان خودشان کنتور نصب کنند و وزارت نیرو باید علاوه بر نصب کنتور، تشویق‌هایی برای کشاورزانی که آب را کمتر مصرف می‌کنند، قرار دهد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار