تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۸
کد خبر: ۹۸۰۰۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
گزارشی از جاده حادثه‌خیز خوزستان؛
هندیجان - ماهشهر؛ جاده‌ای پُر‌ از خبر
جاده هندیجان به ماهشهر یکی از جاده‌های پر رفت و آمد خوزستان است که روزانه هزاران خودروی سبک و سنگین در آن تردد دارند اما تلفات هر روزه آن، این جاده را همواره خبرساز کرده است.

روزهای نخست اسفندماه که کم کم  همه خود را برای استقبال از بهار 1394 و سال نو  آماده می‌کردند، خبر دردناکی مبنی بر به وقوع پیوستن تصادفی مرگبار در جاده ماهشهر به هندیجان در رسانه‌ها منتشر می‌شود و تصاویر دلخراشی از آن دست به دست می‌چرخد که دل همه را جریحه‌‌‌دار می‌کند.

در این تصادف که یک دستگاه وانت بار و یک سواری پژو 405 به هم برخورد می‌کنند 3 سرنشین پژو به طور کامل می‌سوزند و به دلیل سوختگی قابل شناسایی نیستند، یکی از سرنشینان وانت نیز کشته می‌شود و 2 نفر دیگر نیز با بدنی زخمی راهی بیمارستان می‌شوند.

این خبر یکی از صدها خبری است که در رسانه‌ها از رخ دادن حادثه‌ای مرگبار در مسیر ماهشهر هندیجان منتشر می‌شود و نخستین و آخرین خبر نبود.

فراز و نشیب‌های فراوان ساخت جاده

منصور قمر، درباره جاده ماهشهر به هندیجان با ابراز نگرانی از وضعیت فعلی این جاده در جمع خبرنگاران بیان کرد: ساخت این جاده یکی از دغدغه‌های مردم شهرستان است و ساخت این جاده یکی از اولویت‌های فرمانداری ماهشهر است.

وی با اشاره به قدمت طولانی این پروژه افزود: پروژه احداث باند دوم جاده بندر ماهشهر به هندیجان بیش از 10 سال با فراز و نشیب‌های فراوانی همراه بوده و تاکنون تکمیل نشده، این مسیر از جمله پروژه‌های ملی است که اعتبار آن از سوی وزارت راه و شهرسازی تأمین می‌شود و این امر مستلزم پیگیری‌های استانی و ملی خواهد بود.

فرماندار ماهشهر عملیات اجرایی جاده بندر ماهشهر به بندر هندیجان را در دو بخش توصیف و عنوان کرد: تا کیلومتر 30 این مسیر جزو تعهد ماهشهر بوده و مابقی آن از تعهدات هندیجان است که تاکنون 11 کیلومتر از تعهد ماهشهر آسفالت شده و مورد استفاده هموطنان قرار گرفت.

جاده‌ای با تصادفات بسیار و تلفات بالا

احمد جعفری‌نسب، نیز در این باره گفت: جاده هندیجان  به ماهشهر از جاده‌های پر تردد استان به شمار می‌رود که هر روز شاهد رفت و آمد انواع خودرو های سبک و سنگین در آن هستیم، با توجه به بالا بودن تردد در این مسیر و تک بانده بودن آن هر از چند گاهی تصادفات شدید با تلفات جانی بسیار بالا را در آن شاهد هستیم.

وی عنوان کرد: 2 بانده کردن این جاده خیلی ضروری است که برای انجام این کار رایزنی‌هایی با استاندار خوزستان انجام شده که دستور ویژه‌ای برای ساخت آن صادر کرده، همچنین در این زمینه با پیمانکار پروژه در هندیجان نیز صحبت شد که وعده داده، کار ساخت این جاده تا پایان سال انجام شود.

وی گفت: 40 کیلومتر از مسیر هندیجان به ماهشهر در حوزه استحفاظی این شهرستان قرار دارد که ساخت باند دوم آن در حال انجام است و پیمانکار طرح برای اجرای آن قراردادی با کارخانه آسفالت این شهر منعقد کرده و پیگیری‌های لازم صورت گرفته است.

همسطح‌سازی و شانه‌سازی جاده هندیجان

در همین باره به سراغ رحیم عتیقی، رئیس اداره راه و شهرسازی ماهشهر می‌رویم که وی بیان کرد: 2 بانده کردن این مسیر در حال انجام است و زیرا جاده فعلی دو طرفه و مشکلات زیادی دارد، برنامه ریزی شده تا جاده جدید ساخته شود همسطح سازی و شانه سازی در این مسیر صورت ‌پذیرد.

وی عرض فعلی مسیر ماهشهر به هندیجان را 7 متر عنوان می‌کند و بیان کرد: با انجام همسطح سازی و شانه سازی که از هفته گذشته آغاز شده از هر طرف 2.5 متر به عرض آن اضافه می‌شود که تاثیر به سزایی در کاهش تصادفات خواهد داشت.

رئیس اداره راه و شهرسازی ماهشهر طول مسیر جاده هندیجان را 70 کیلومتر اعلام می‌کند و گفت: کار همسطح سازی و شانه سازی در اولویت‌های کاری ما قرار دارد.

وی با بیان اینکه 28 کیلومتر از جاده ماهشهر هندیجان در حوزه این شهرستان قرار دارد، ادامه داد: 10 کیلومتر از این مسیر 4 بانده است و 10 کیلومتر دیگر آن نیز خاک ریزی و بیس گذاری شده و پیمانکار آن در حال انجام کار است که امیدواریم شهریور ماه به بهره برداری می‌رسد.

پیشرفت 65 درصدی محور ماهشهر به هندیجان

حبیب آقاجری با ارائه توضیحاتی در این زمینه گفت: 23 کیلومتر از جاده 50 کیلومتری ماهشهر هندیجان مشکلی ندارد ولی بقیه مسیر دچار مشکلاتی است.

وی افزود: بازسازی جاده ماهشهر به هندیجان شاید از حدود 20 سال پیش شروع شده و همچنان ادامه دارد، در زمانی که بنده به عنوان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی انتخاب شدم پیشرفت این پروژه حدود 15 درصد بوده است.

نماینده مردم ماهشهر، امیدیه و هندیجان در مجلس شورای اسلامی در ادامه به پیشرفت 65 درصدی این جاده اشاره می‌کند و افزود: آن طور که مسئولان راه و شهرسازی گفته‌اند این مسیر تا پایان امسال تکمیل خواهد شد و به بهره برداری می‌رسد.

بهره‌برداری از محور هندیجان ماهشهر تا پایان امسال

اما معاون ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل از تکمیل و چهار بانده کردن مسیر هندیجان تا ماهشهر تا پایان سال 1394 خبر می‌دهد و اجرای این پروژه را در قالب دو قرارداد یکی از هندیجان به سمت ماهشهر و دیگری از ماهشهر به سمت هندیجان عنوان می‌کند و متوسط پیشرفت فیزیکی آن را 70 درصد می‌داند.

احمد خادمی همچنین اعتبار این پروژه را یک هزار و 600 میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی اعلام کرد و معتقد است که در صورت تامین به موقع اعتبار مورد نیاز، این محور تا پایان امسال به طور کامل زیر بار ترافیکی می‌رود.

حالا باید منتظر بمانیم که وعده مسئولان در اجرای این طرح چه زمانی اجرا می‌شود تا دیگر از دست رفتن شهروندان در این جاده را نبینیم.

مرجع / تسنیم
برچسب ها: هندیجان ، ماهشهر
:
:
:
آخرین اخبار